Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Moreel verwerpelijk dat Kifid-medewerker bij ABN AMRO kan werken'

09-06-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
736 keer bekeken
  •  
abn amro 1127
Ex-medewerkers van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) moeten niet direct bij een financiële dienstverlener als ABN AMRO aan de slag kunnen. Dat wekt de schijn van belangenverstrengeling, vindt Stichting Geldbelangen, die consumenten al jaren bijstaat in claims tegen die bank bij het Kifid. "Het is moreel verwerpelijk dat dit kan", vindt Rob Goedhart van de stichting.
Afgelopen jaar gingen twee medewerkers (secretarissen) van het Kifid aan het werk bij ABN AMRO. "Een Kifid-secretaris is bij klachtzaken de spin in het web", zegt voorzitter Goedhart van Stichting Geldbelangen. "Hij of zij is de enige die de communicatie kan zien tussen het Kifid en financieel dienstverlener en tussen het Kifid en consument. Naar verluidt zijn secretarissen ook belangrijk bij het schrijven van de uitspraken."
Volgens Stichting Geldbelangen gebruiken de ex-medewerkers van het Kifid hun kennis nu tegen consumenten. Een recent verweer van ABN AMRO bij het Kifid zou zijn opgesteld door zo'n voormalige secretaris. Onlangs leed ABN AMRO een nederlaag bij het klachteninstituut in een zaak over woekerrentes op kredieten.
Al sinds vele jaren zet Stichting Geldbelangen zich in voor slachtoffers van wurgkredieten van onder meer Crédit Agricole en ABN AMRO. Kassa heeft daar sinds 2016 jaarlijks aandacht aan besteed.

ABN AMRO: 'gangbare zaak'

Een woordvoerder van ABN AMRO laat weten dat het een gangbare zaak is dat er mensen voor de bank werken die in dienst zijn geweest bij toezichthouders en ministeries. "Het belangrijkste is dat ze niet aan dezelfde zaken werken als waar ze aan werkten toen ze secretaris waren bij Kifid", aldus de zegsman. Van de kennis van de ex-medewerkers van het Kifid op het gebied van variabele rentes wordt wel gebruikgemaakt.
Stichting Geldbelangen pleit ervoor dat secretarissen niet direct in dienst mogen treden van een financieel dienstverlener. Zo'n regeling geldt al wel voor leden van de Commissies van het Kifid. In een brief aan het klachteninstituut en aan met ministerie van Financiën vraagt de stichting aandacht voor de kwestie.

Afkoelingsperiode, maar niet voor banken

Het Kifid hanteert een 'afkoelingsperiode' van minimaal een jaar, waarin geldt dat een secretaris die bij een financieel dienstverlener heeft gewerkt geen klachten behandelt tegen de voormalig werkgever. Die regel kan niet worden opgelegd aan banken. "We zullen in het najaarsoverleg met financiële brancheorganisaties hiervoor wel aandacht vragen, opdat financiële dienstverleners zo nodig hun eigen morele kompas kunnen bijstellen", zegt een woordvoerster. Bronnen: Stichting Geldbelangen / ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!