Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mogelijk een gokverslaving dankzij de overheid

16-10-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1309 keer bekeken
  •  

De reclames van Toto waarin bekende Nederlanders zoals Wesley Sneijder, Kim Feenstra en Hans Klok te zien zijn, zetten volgens Jellinek (Kliniek voor verslavingszorg) minderjarigen of jongvolwassenen aan tot gokken en kunnen uiteindelijk tot een verslaving leiden. Terwijl de Toto onder de Nederlandse Loterij valt, die van de overheid is. Ondanks dat de overheid hier wel regels voor opgesteld heeft, wil Jellinek dat de reclames niet meer te zien zijn om gokverslavingen tegen te gaan.

Sinds 1 oktober zijn er nieuwe regels voor kansspelen. Zo mogen onder andere de reclames niet gefocust zijn op jongeren tot 24 jaar. Ook mogen er geen profvoetballers in de reclames voorkomen. Toto gebruikt oud-profvoetballers en omzeilen dus de regels, maar alsnog zijn dit wel BN’ers die populair kunnen zijn onder jongeren tot 24 jaar. Daarnaast mogen de reclames van Toto niet na 21:00 uur te zien zijn. 

Niet iedereen is het er mee eens

Mirjam Bikker van de ChristenUnie vindt het niet kunnen dat er reclames worden gemaakt over gokken, omdat deze reclames volgens haar vaak gericht zijn op jongeren en jonge mensen kwetsbaarder zijn voor verslavingen. Bikker wil dan ook graag dat de gokreclames gericht op jongeren stoppen.

Cultuurfilosoof Frank Bosman is het er ook niet mee eens dat er reclame voor gokken wordt gemaakt door BN’ers te gebruiken in de reclamespotjes. Bosman legt uit dat Nederland de gokmarkt aan de staat toebedacht heeft en dat de staat het gokken mag regelen. Zo willen ze volgens Bosman voorkomen dat mensen niet te veel gokken, in verband met verschrikkelijke gevolgen. Dat vindt Frank Bosman gek. “Vervolgens gaan we daar duurbetaalde reclame voor maken op YouTube en tv om zo veel mogelijk mensen aan het gokken te brengen. De Nederlandse overheid creëert nieuwe gokproblemen door deze intensieve reclamecampagne. Dat vind ik immoreel.” 

Online gokreclames

Het is de taak van de Kansspelautoriteit om te controleren of gokspel aanbieders zoals Toto zich wel aan de regels houden. ChristenUnie-Kamerlid Bikker zegt hierover het volgende: “Online kanalen als YouTube zijn voor de Kansspelautoriteit ‘geen prioriteit’ in de handhaving.” Het antwoord van Kansspelautoriteit is hierop dat het tijdslot voor de reclame een politieke keuze is geweest. “De Tweede Kamer heeft het tijdslot bepaald en dit in de Mediawet verankerd. Het tijdslot ziet alleen toe op lineaire tv, niet op YouTube en dergelijke. Daarvoor geldt geen tijdslot. Dit is ook een politieke keuze”, aldus Jan Erik van der Werff van de Kansspelautoriteit. 

Reactie Toto

Toto zegt dat ze zich richten op jongvolwassenen van 24 jaar en ouder. Ze zeggen ook dat ze de BN’ers in de reclames zorgvuldig uitkiezen en daarbij kijken ze naar de populariteit en het bereik van de BN’er. Toch zijn dit vaak BN’ers die bekend zijn bij jongvolwassenen onder de 24 jaar en in de reclame rappen op de muziek die nu populair is onder hen.

Gokreclames kunnen zorgen voor verslavingen

Volgens de deskundigen van de Jellinek Kliniek voor verslavingszorg kunnen deze reclames minderjarigen of jongvolwassenen aanzetten tot gokken en uiteindelijk tot een verslaving leiden. De reclame mag dan volgens nieuwe wetgeving wel pas na 21:00 uur op televisie te zien zijn, maar ook dan kijken jongeren onder de 25 jaar nog televisie. Jellinek zou graag zien dat de reclames niet meer uitgezonden worden.

Floor van Bakkum van Jellinek zegt dat de reclame van Toto voor een gokverslaving kan zorgen. “Ik denk dat mensen hiernaar kijken en denken ‘leuk spelletje’, heel onschuldig daar mee beginnen en het niet in de hand kunnen houden.” Jellinek pleit dus voor een verbod op de gokreclames. Het is volgens Floor van Bakkum aan de tweede kamer om daar een oordeel over te geven.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!