Moederdag ongevoelig voor recessie
08-05-2009
• leestijd 3 minuten
De recessie blijkt nog geen vat te krijgen op Moederdag, dit jaar op zondag 10 mei. Ondanks de economische teruggang zijn mensen bereid nog flink in de buidel te tasten voor een cadeau, terwijl de vraag naar het traditionele bloemetje lijkt te stagneren.
Vooral de luxere cadeaus gaan deze week over de toonbank. Zo is warenhuis V&D blij verrast dat de dameshorloges 'opvallend populair' zijn. ,,De gemiddelde besteding voor een horloge is zo'n 100 euro. De klanten hebben wel wat over voor hun moeders dit jaar'', aldus een woordvoerster.
Waarom de horloges zo goed lopen, weet ze niet. ,,Wat misschien meespeelt, is dat ze ook via de website zijn te bestellen.'' Niet alleen horloges, maar ook sieraden en tassen verkoopt het warenhuis de afgelopen dagen veel. De bestedingen zijn gemiddeld vergelijkbaar met vorig jaar, in elk geval niet minder, aldus de woordvoerster. Vorig jaar verkocht het warenhuis juist veel serviezen.
Concurrent De Bijenkorf noemt de verkopen tot nu toe 'naar wens'. Het warenhuis ziet veel interesse voor cosmeticaproducten, parfums, lingerie en nachtmode. Populair is ook de moederdagtaart uit de eigen bakkerij, aldus een woordvoerster. Ook moederdagcadeaus op de webshop lopen 'heel aardig', zoals het fotolijstje met ruimte voor een tekst. De Bijenkorf verwacht overigens voor de komende dagen nog een flinke stijging in de verkopen.
De detailhandelbranche bevestigt de trend naar luxere cadeaus. Dit jaar zijn de luxe koffiezetters, zoals Nespresso-apparaten en producten voor persoonlijke verzorging zoals ladyshaves zeer populair. Ook is de verkoop van mobieltjes en notebooks gestegen, blijkt uit een onderzoek van UNETO-VNI, branchevereniging van de elektrotechnische detailhandel.
Volgens Maurice Estourgie, manager detailhandel, is de trend van luxere cadeaus toe te schrijven aan de veranderende rol van moeders in een gezin. ,,In jonge gezinnen zijn beide ouders tegenwoordig vaak kostwinners en verantwoordelijk voor het huishouden, dus vanzelfsprekend willen moeders graag verwend worden met luxere producten waarmee ze kunnen ontspannen en genieten. Dat betekent dat in veel gevallen alleen een bloemetje niet meer volstaat.''
De groothandelaren in bloemen en planten merken dat afnemers voorzichtig bestellen en spreken van een ,,lauwe moederdagmarkt''. Dat zou niet alleen gelden voor bloemenwinkels, ook supermarkten zijn traag met hun orders. ,,Dezelfde klanten hebben tot nu toe minder bloemen besteld'', zei een handelaar. De verwachting is dat veel afnemers tot het laatste moment wachten met vervolgorders. Door de recessie was de verkoop van bloemen al minder en dat geldt nu ook voor moederdag.
De animo voor moederdag is de laatste vijf jaar overigens met gemiddeld 10 procent gedaald. In 2005 deed nog ruim 78 procent aan Moederdag, dit jaar 68 procent. Toch geven consumenten met gemiddeld 36 euro ruim 2,5 procent meer uit om de moeders te verwennen. Sinds 2005 is de gemiddelde besteding met bijna 10 euro gestegen, volgens onderzoek van Q&A Research & Consultancy. Vooral partners geven volgens de onderzoekers veel geld uit. Zij besteden gemiddeld 52 euro aan een cadeau. Schoonmoeders komen er overigens minder goed af, zij krijgen een cadeautje van gemiddeld 19 euro.
Bijna vier van de tien moeders hoopt overigens nog wel een bloemetje te krijgen en 44 procent van de ondervraagden is van plan dat ook te geven.
Bron: ANP