Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Kassa zie je live op maandag, om 20.30 uur op NPO1!

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en actuele artikelen. Bekijk de Kassa-uitzending online!
Kassa

Moederbedrijf Albert Heijn en Bol.com heeft prijzen en winstverwachting verhoogd

11-05-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
126 keer bekeken
  •  
groente en fruitafdeling bronvernelding foto Albert Heijn

© Albert Heijn

Ahold Delhaize heeft haar prijzen verhoogd, meldt RTL Nieuws. Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en Bol.com heeft te maken met hogere grondstofprijzen en wilt de winstmarge niet laten dalen. Of het nodig is de prijzen te verhogen is de vraag. De omzet en winst zijn namelijk hoger dan verwacht. De winstverwachting voor het hele jaar is ook opgeschroefd.

Sinds de hoge inflatie in Nederland ontkwamen veel ketens niet aan het voeren van een prijsverhoging. 

Winst daalt niet

Producenten van levensmiddelen rekenen de hoge prijzen waar zij mee te maken hebben door aan supermarkten. De supermarkten verhogen dan weer hun prijzen zodat de winst niet daalt. 

Topman Frans Muller van Ahold Delhaize wilt niet zeggen met hoeveel de prijzen afgelopen maanden zijn verhoogd. Hij verwijst naar de voedselprijzen in ons land. 

Prijzen stijgen steeds meer

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft aan dat de prijzen in februari met 4,9 procent stegen en in maart met 6,2 procent. 

Ahold gaat proberen een deel van de hogere inkoopkosten te compenseren door zelf in de kosten te snijden. Toch sluit Muller geen verder prijsverhoging uit als de kosten meer gaan stijgen. 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert12 mei 2022 - 11:26

Ik adviseer Ahold om per onmiddellijk de zelfscanners in zijn supermarkten te elimineren (door ze bijvoorbeeld naar waarde op Marktplaats aan te bieden). Die dingen verminderen de aanzuigende werking van de winkels; ze zijn klantonvriendelijk, anoniem, en vergroten de eenzaamheid van de mensen. In depressie kopen mensen minder, dat is een wetenschappelijk bewezen feit. Het gaat om dure en overbodige technologie die alleen maar een 'fancy' uitstraling heeft. Ze legt een groot beslag op energie en de natuurlijke hulpbronnen op aarde. Ik zeg: heenzenden die rommel, desnoods met opvang in de eigen regio. Verder lees ik dit patroon: hogere winsten -> hogere winstverwachting -> hogere prijzen Dit is een perverse prikkel, eentje waarvoor in DSM-6 wel een diagnose zal komen. Ten slotte: mijnheer Frans Muller, CEO bij Ahold Delhaize, die heeft uiteraard een riant salaris en hij toucheert waarschijnlijk excellente bonussen bij goede tot zeer goede resultaten. Hij profiteert vanzelfsprekend van bovenstaand pervers mechanisme, indexeringen en inflatiecorrectie a priori al inbegrepen. Dit werd opgetekend door een trouwe klant, die helaas decadente ontwikkelingen bij Albert Heijn ontwaart. Laat mijn zorgen dan ook de Uwe zijn, Albert Heijn.