Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Moderne motor wordt niet altijd geflitst

20-10-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
scooter_02.jpg
Bestuurders van de nieuwste motoren hebben een kans niet geflitst te worden als zij op hoge snelheid langs een digitale flitspaal racen. Dat heeft een woordvoerder van het Team Verkeer van het Openbaar Ministerie (OM) woensdag gezegd naar aanleiding van een bericht in het AD.
De digitale flitspalen werken met behulp van een detectielus in de weg die op metaal reageert. De nieuwste motoren bezitten nauwelijks metaal meer, waardoor flitsen moeilijker gaat. ,,Het is niet zo dat de nieuwste motoren niet geflitst worden'', zegt de woordvoerder van het OM. ,,Er is een kleine kans dat dit toch mogelijk is.''
Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt het vervelend te vinden dat technologie van de detectielussen tekortschiet. ,,Wij hopen dat het niet tot vervelende situaties leidt'', zei een woordvoerder. ,,Het OM doet er verstandig aan om na te denken hoe ze met dit probleem moeten omgaan.''
Het probleem is al langer bekend bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijdersvereniging (KNMV). ,,Wij hebben in het verleden actie gevoerd omdat detectielussen bij verkeerslichten niet werkten op nieuwe motoren'', zegt een woordvoerder van de vereniging. ,,Als de detectielussen niet altijd hun werk doen, zijn ze niet geschikt voor het doel waarvoor ze ontworpen zijn.''
De situatie is vergelijkbaar met België, waar eerder bekend werd dat moderne motorfietsen niet overal 'gezien' worden door flitscamera's met lusdetectie. In Nederland zijn er nu 188 digitale flitspalen die met een lus werken.
ANP

Meer over:

motor, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor