Moderne motor wordt niet altijd geflitst
20-10-2010
• leestijd 1 minuten
Bestuurders van de nieuwste motoren hebben een kans niet geflitst te worden als zij op hoge snelheid langs een digitale flitspaal racen. Dat heeft een woordvoerder van het Team Verkeer van het Openbaar Ministerie (OM) woensdag gezegd naar aanleiding van een bericht in het AD.
De digitale flitspalen werken met behulp van een detectielus in de weg die op metaal reageert. De nieuwste motoren bezitten nauwelijks metaal meer, waardoor flitsen moeilijker gaat. ,,Het is niet zo dat de nieuwste motoren niet geflitst worden'', zegt de woordvoerder van het OM. ,,Er is een kleine kans dat dit toch mogelijk is.''
Veilig Verkeer Nederland (VVN) zegt het vervelend te vinden dat technologie van de detectielussen tekortschiet. ,,Wij hopen dat het niet tot vervelende situaties leidt'', zei een woordvoerder. ,,Het OM doet er verstandig aan om na te denken hoe ze met dit probleem moeten omgaan.''
Het probleem is al langer bekend bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijdersvereniging (KNMV). ,,Wij hebben in het verleden actie gevoerd omdat detectielussen bij verkeerslichten niet werkten op nieuwe motoren'', zegt een woordvoerder van de vereniging. ,,Als de detectielussen niet altijd hun werk doen, zijn ze niet geschikt voor het doel waarvoor ze ontworpen zijn.''
De situatie is vergelijkbaar met België, waar eerder bekend werd dat moderne motorfietsen niet overal 'gezien' worden door flitscamera's met lusdetectie. In Nederland zijn er nu 188 digitale flitspalen die met een lus werken.
ANP