Misleidende reclame van loterijen
17-09-2005
• leestijd 3 minuten
Fantastisch die loterijen! Vooral als je iets wint natuurlijk, maar dat overkomt maar een enke
ling/>
./>
Voor de overige deelnemers zijn de loterijen steeds meer een bron van ergernis, wat wel blijkt uit de honderden mails die bij ons binnenkomen
./>
Dit voorjaar was er grote ophef over de
Jubileumloterij
, een extra trekking van de Goede Doelen loterijen (Bankgiroloterij, Nationale Postcodeloterij en Sponsorloterij)
./> Ongevraagd werd er vanuit gegaan dat je meedeed, maar je moest wel extra loten kopen
./> Na veel negatieve publiciteit en protest van consumentenorganisaties, werd de jubileumloterij uiteindelijk
afgelast
./>
Maar deze zomer was het opnieuw raak
./> Zie ook het artikel ‘
Loterijen beticht van misleiding
’
./> Met name de Bankgiroloterij, de Nationale Postcodeloterij en de Sponsorloterij spannen de kroon met ‘gratis’ kansen op BMW’s en andere luxe auto’s en lijken zich niets aan te trekken van de talloze klachten
./> Veel mensen voelen zich misleid, zitten onbedoeld vast aan extra loten en abonnementen en ergeren zich aan de onaangekondigde prijsverhogingen van loten
./> Meerdere klachten werden ingediend bij de Reclame Code Commissie én gegrond verklaard
./> Maar de loterijen gaan gewoon door
./>
Deze legale loterijen leveren een doorlopende stroom aan klachten op en dat komt, volgens Lucia Melcherts van de Consumentenbond, omdat de kansspelaanbieders niet duidelijk genoeg zijn in hun informatie naar consumenten toe
./> Rendert Algra, Tweede Kamerlid van het CDA ergerde zich ook aan d
e w/>ijz
e w/>aarop bijvoorbeeld de Postcodeloterij actie voerde met het gratis lot van Super de Boer
./> Als je het lot wilde activeren, zat je ineens vast aan een abonnement, tenzij je je daarvoor afmeldde met behulp van een speciaal afmeldformulier
./> Dat is veel te ingewikkeld, vindt Algra
./> Het afmelden moet net zo eenvoudig zijn als het aanmelden, dus met één klik op de knop
./> Als je het de consument zo moeilijk maakt, dan heb je bijna de intentie om te misleiden, aldus Algra
./>
Binnenkort wordt er een reclame- en gedragscode van kracht, maar zowel Melcherts als Algra verwachten daar weinig van. Algra heeft nog geen inzicht gehad in de code, maar hij is bang dat ie niet ver genoeg gaat. Toch vindt hij het nu nog te vroeg voor een wetswijziging, dat is een uiterste middel. Hij gelooft eerder in een zelfreinigende werking, met andere woorden: als er maar genoeg klachten blijven binnenstromen, zullen de loterijen hun acties aanpassen.
Lucia Melcherts gelooft daar niets van
./> Zolang het binnen de regels van de kansspelwet valt, gaan ze ermee door
./> De reclame
-/> en gedragscode is opgesteld door de kansspelaanbieders zelf, wij zijn er niet eens bij betrokken geweest, aldus Melcherts
./> Zolang het niet in d
e w/>et is vastgelegd, ligt de handhaving bij een instantie als de Reclame Code Commissie (RCC)
./> Deze kan alleen achteraf bepalen of een reclame misleidend was of niet en heeft geen enkele sanctiemogelijkheid
./> De Consumentenbond is dan ook van mening dat de regels niet in een gedragscode thuishoren, maar bij wet geregeld dienen t
e w/>orden
./> Laten we hopen dat Rendert Algra zich daar hard voor gaat maken in de Kamer
.