Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Ministerie wil met menukaart achterstanden onderwijs wegwerken

10 mei 2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1171 keer bekeken
  •  
school onderwijs klas 1127

Het ministerie van Onderwijs heeft een keuzemenu opgesteld met mogelijke oplossingen voor het wegwerken van leerachterstanden. Scholen kunnen voor meerdere methodes kiezen: zoals een langere schooldag voor iedereen, extra lestijd na schooltijd voor bepaalde leerlingen, of een-op-eenbegeleiding.

Eerder dit jaar besloot het kabinet 8,5 miljard euro te investeren om de door corona ontstane achterstanden in het onderwijs te lopen. Daarvan is 6 miljard euro bedoeld voor het primair en voortgezet onderwijs. De menukaart moet ervoor zorgen dat het geld ook echt ergens naartoe gaat.

Volgens het ministerie is de kaart in overleg met leraren, onderwijsorganisaties en wetenschappers opgesteld. Het is aan scholen om voor het komende jaar een plan van aanpak te maken, waarbij ze maatregelen uit de lijst kunnen kiezen. Per optie staat aangegeven wat het per leerling kost en wat het oplevert.

Scholen krijgen per leerling minimaal 700 euro. Scholen waar de achterstanden groter zijn, kunnen op een hoger bedrag rekenen. ANP

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

Helen 66
Helen 6610 mei 2021 - 11:42

Een op een begeleiding werkt voor de meeste kinderen met achterstanden het best, omdat de concentratie en aandachtsspanne minder snel kunnen weglekken. De docent houdt je bij de les. Taal, grammatica en begrijpend lezen is de basis van al het leren. Als het Nederlands niet goed onder de knie is, belemmert dit al het andere leren. Kun je je niet goed uitdrukken, dan kun je ook niet de juiste vragen stellen en evenmin de antwoorden volledig begrijpen. Begrijpend lezen een probleem? Dan kun je moeilijk informatie tot je nemen. Taal is de basis van het kunnen leren van alle vakken; geschiedenis, aardrijkskunde, biologie etc. Grammatica het pijnpunt? Kun je niet vervoegen en/of ontleden?dan kun je geen vreemde taal leren en wil je VWO doen, dan moet je minimaal 2 vreemde talen in je pakket hebben. In de Wetenschap op het HBO en Uni is Engels veelal de voertaal. Het probleem in veel achterstandswijken is dat thuis uitsluitend de taal van het thuisland wordt gesproken. Op die manier wordt het Nederlands nooit "eigen" en blijft gebrekkig waardoor achterstand in taal je altijd blijven achtervolgen, niet alleen op school, ook in toekomstig werk. Het is geen racisme of discriminatie dat dan parten speelt, het is je taal- en leerachterstand .

bvdsteeg
bvdsteeg10 mei 2021 - 10:58

Vreemd, ik heb de lage school doorlopen in een Zweedse noodschool. Overvolle klassen. Schoolbanken moesten nog aangesleept worden. 3 eerste klassen. Overvol. Onderwijs was goed, o.a. taal en rekenen. In de 1e klas nog photo in de volgende klas was het ineens foto, enz. Veel voordeel gehad. En nu zou het slecht zijn? De hoofdmeester was schoolhoofd. Organiseerde van alles. Toneelavonden in het bos bij een vijver. Prachtige avonden. En dat allemaal na de Oorlog in Arnhem/Oosterbeek. Nu zou het onderwijs een probleem zijn? Teveel bestuurders, c.q. managers ?

1 Reactie
rinuszwam
rinuszwam11 mei 2021 - 9:56

Ook ik hebt kort na de oorlog [1948 enz.] op de lagere school in nabij Oosterbeek/Arnhem gezeten ! het was een katholieke jongensschool waarbij het geloof een hoofdrol speelde in en na het school gebeuren , er heerste een eigenzinnige /gedisciplineerd stijl van lesgeven ! straffen en slaan was regelmatig aan de order , men vond dat opvoedkundig heel gewoon !
In het latere leven heb ik daar alleen maar nadeel van ondervonden ! Helaas !!

elske44
elske4410 mei 2021 - 9:55

IK vraag me wel af waar de minister het personeel vandaan haalt .