Minister Schultz van Haegen wil tijd voor rijbewijsplan
29-03-2011
• leestijd 2 minuten
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil zich niet laten vastpinnen op een tijdstip waarop zij haar plan voor de toekomst van het rijbewijsstelsel naar buiten brengt. Dat bleek dinsdag in het vragenuurtje in de Tweede Kamer.
Vrijdag kwam via diverse media naar buiten dat het Openbaar Ministerie (OM) voorstander is van invoering van een puntenrijbewijs (strafpunten na overtredingen). Sommige fracties in de Kamer zijn dat ook en willen dat Schultz zich haast met het maken van een plan, omdat het puntenrijbewijs volgens die partijen een langslepend dossier begint te worden.
De bewindsvrouw wil de kwestie echter eerst goed uitgezocht hebben. Samen met haar collega Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) werkt ze aan een plan. In het najaar denkt ze haar visie op de toekomst van het 'rijbewijshuis' te kunnen geven. Daarna kan ze - afhankelijk van die visie - een start maken met het wijzigen van wetten, dus zo'n puntenrijbewijs kan nog wel even duren.
In de Kamer stelde ze daarom dinsdag dat het nu nog veel te vroeg is om over het rijbewijshuis te praten. Vragensteller Ineke van Gent (GroenLinks) refereerde vervolgens aan het OM-stuk van vrijdag. ,,Maar ik ben op dit vlak niet met iets naar buiten gekomen'', memoreerde de minister. ,,Er ligt een stuk van het OM uit november 2010 op straat. Daar denk ik het mijne van, maar wij moeten eerst studeren op de diverse opties.''
Belangrijke vragen die wat Schultz betreft beantwoord moeten worden zijn bijvoorbeeld wie de strafpunten moet bijhouden. Of dat bijvoorbeeld het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of het OM moet zijn. Dus of de eventuele komst van een puntenrijbewijs bestuursrechtelijk of strafrechtelijk moet worden ingebed.
De VVD-bewindsvrouw werd er door VVD-Kamerlid Charlie Aptroot tijdens het vragenuurtje aan herinnerd dat de VVD-fractie geen voorstander is van het puntenrijbewijs. Schultz stelde dat ze nog meer kritische geluiden kent. Zo staan volgens haar de ANWB en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) niet te juichen. Het OM staat er positief tegenover. Al met al voor Schultz voldoende reden om er nog even op te studeren.
ANP