Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minister: hardere aanpak misleidende verkoop

28-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
consumentenautoriteit_01.jpg
Kwaadwillende bedrijven die willens en wetens consumenten benadelen, moeten harder kunnen worden aangepakt. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken wil dat de Consumentenautoriteit hogere boetes kan opleggen.
De Consumentenautoriteit is een overheidsorganisatie die kijkt of bedrijven zich aan de regels houden. Bij bepaalde overtredingen kan een maximale boete worden opgelegd van 450.000 euro. Die bovengrens ligt bij sommige overtredingen nu op 76.000 euro. Als het aan Van der Hoeven ligt, geldt straks het maximum van 450.000 euro bij alle overtredingen. Van der Hoeven dient in de zomer een voorstel daartoe bij de Tweede Kamer in. De minister maakte dat bekend in reactie op het jaarverslag van de Consumentenautoriteit, dat woensdag is gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de organisatie vorig jaar in totaal 418.250 euro aan boetes heeft opgelegd. Het ging om vijf sancties tegen bedrijven die actief zijn in verschillende sectoren.
De Consumentenautoriteit
In 2009 heeft de Consumentenautoriteit zich vooral gericht op problemen met sms-diensten, telemarketing, productgarantie en verkoopdemonstraties. Bij verkoopdemonstraties worden vaak wervende presentaties gegeven rond een product of dienst tijdens een uitstapje, waarbij de consument onder druk wordt gezet om iets te kopen. Nog dit jaar wordt bekend of lopende onderzoeken leiden tot ,,handhavingsmaatregelen''. De meeste klachten en vragen die de Consumentenautoriteit ontving, gingen over onenigheid over garantievoorwaarden. Het betrof 16.000 meldingen. Meestal ging het over de vraag wie voor reparatiekosten moet opdraaien, als een apparaat kapotgaat, nadat de fabrieksgarantie is verlopen. Eerder al bleek dat de elektronicabranche mensen probeert over te halen tot het 'bijkopen'' van garantie. Omdat mensen daarover vaak onjuist of onvolledig worden geïnformeerd, doet de Consumentenautoriteit onderzoek. Mogelijk volgen er dit jaar enkele sancties. Bij de Consumentenautoriteit, die sinds 2007 actief is, werken bijna vijftig mensen. Behalve boetes uitdelen kan de organisatie ook waarschuwen. In ernstige gevallen kunnen zaken worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie. In 2009 werden 115 onderzoeken afgerond. Via telefoon en mail had de organisatie 107.000 consumentencontacten, tegen 92.000 in 2008. Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!