Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Minder reclamefolders door gerichte marketing

04-07-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
post-brievenbussen.jpg
Het afgelopen jaar zijn er weer minder reclamefolders op de mat gevallen. Het aantal daalde van 11,9 miljard stuks in 2009 tot 11,7 miljard vorig jaar, een daling van 1,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA).
Volgens Yme Pasma van de DDMA versturen de bedrijven hun folders tegenwoordig veel gerichter, waardoor het volume afneemt. ,,Wel zijn er steeds meer verschillende titels.''
Wanneer rekening wordt gehouden met de toename van het aantal nee/nee of nee/ja-stickers, is het aantal folders per huishouden alleen maar toegenomen. Vorig jaar zat op 18 procent van de brievenbussen zo'n sticker, tegen 16,6 procent een jaar eerder. ,,Jaarlijks neemt dat met ongeveer 1 procent toe'', weet Pasma.
Meeste folders over meubels
Zeven bedrijfstakken zijn goed voor twee derde van alle folders, meldt DDMA. De meubelbranche geeft de meeste folders uit, gevolgd door supermarkten, de kledingbranche, warenhuizen, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronicazaken. Van die branches daalde in 2010 alleen het aantal folders dat door elektronicazaken werd verspreid.
De tijd die mensen besteden aan het doornemen van de folders loopt al jaren gestaag op en nam ook vorig jaar toe. Ging het in 2007 nog om gemiddeld 36 minuten per week, in 2008 werd de grens van 40 minuten al geslecht om in 2009 en 2010 op te lopen tot respectievelijk 43 en 47 minuten.
Op zoek naar aanbiedingen
Wat opvalt, is dat steeds meer mensen de folders doorzoeken op aanbiedingen. Vorig jaar was dat percentage gestegen tot 48 procent, het hoogste in jaren. In 2009 bijvoorbeeld gaf 40 procent van de mensen aan de folders om die reden te bekijken. Een vijfde geeft aan de blaadjes te bekijken om zich te oriënteren, een even groot percentage gaat ermee zitten puur voor de ontspanning.
Reclamefolders worden zelden door één persoon in huis gelezen. ,,In ruim driekwart van de huishoudens worden ze door minstens twee mensen bekeken of gelezen, gemiddeld door 2,2 mensen.''
Hoeveel folders er ook worden verspreid, nog altijd wordt ongeveer de helft bekeken en de andere helft niet. ,,In 2007 lag het bereik van de folders precies op 50 procent.'' Sindsdien ging het even omhoog en vervolgens weer omlaag om in 2010 uit te komen op 48 procent.
Ten slotte blijken de verspreiders van folders wel steeds vaker hun doel te bereiken; de zogeheten kooprealisatie neemt toe. ANP

Meer over:

reclame, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!