Minder besteed in entertainmentindustrie
24-02-2011
• leestijd 1 minuten
In 2010 hebben Nederlandse consumenten 100 miljoen euro minder besteed aan beeld- en geluidsdragers. Dit meldt de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie
NVPI
. Hierdoor daalde de omzet met bijna 11% tot 789 miljoen. In verhouding hebben Nederlandse muziek- en filmproducties goed verkocht.
Muziek & film
De muziekbranche heeft het al jaren moeilijk. Het aandeel van de verkoop van digitale muziek steeg wel, van 5,7% naar 8%. De NVPI meldt dat de Nederlandse muziekmarkt nog steeds gedomineerd wordt door het fysieke product, met de CD als belangrijkste omzetmaker. De afzetmarkt is echter krimpende, de totale omzet van de muziekmarkt daalde met 15,6%. Dit heeft inmiddels geleid tot direct verlies van werkgelegenheid. Afgelopen jaar ging de Music Store over de kop.
Het nieuwe type beelddrager blu-ray is inmiddels goed voor 10% van het omzetaandeel en vooral in trek voor het segment speelfilms. De totale videomarkt is in 2010 opnieuw gedaald.
Games
Ook de gamesmarkt daalt nog steeds ondanks een eerder verwacht stabilisatiemoment. De verwachtingen zijn relatief gunstig, met de opkomst van Move en Kinect in het vooruitzicht. Deze zorgen voor nieuwe marktimpulsen, duidelijk merkbaar in het laatste kwartaal van 2010. Grote kaskrakers blijven nog steeds erg belangrijk voor de markt. Succesvolle games van 2010 zijn Call of Duty/Black Ops, FIFA en Mario.
Bronnen: RTLZ/NVPI