Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Miljardenverlies bij NS door coronacrisis

25-02-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
NS inchecken poortjes

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zit door de coronacrisis opgezadeld met een recordverlies van 2,6 miljoen euro. Er gingen minder mensen met de trein en het vervoersbedrijf heeft ook moeten afschrijven, omdat de reizigersaantallen waarschijnlijk de komende jaren ook nog onder druk staan.

Door de coronacrisis kochten minder treinreizigers een kaartje en pauzeerden abonnementhouders hun abonnement. Daarnaast nam de verkoop in winkels op de stations af. Hierdoor raakt het hoofdrailnet in Nederland waarschijnlijk nog tot 2025 geld kwijt, vreest de vervoerder. Het bedrijf verwachte al verliezen door de coronacrisis. In totaal bedragen de afschrijvingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ongeveer 2,3 miljard euro.

Financiële afspraken voor in stand houden dienstregeling

Om de dienstregeling dit jaar en komende jaren in stand te kunnen houden, heeft de NS nieuwe financiële afspraken met het Rijk nodig. Dat benadrukt president-directeur Marjan Rintel van de vervoerder. Dit staat los van al eerder aangekondigde forse ingrepen om het bedrijf financieel gezond te maken. De komende jaren moet het personeelsbestand, zonder dat er gedwongen ontslagen vallen, met circa 2300 banen worden ingekrompen.

Megaverlies

Het megaverlies van de vervoerder is voor grotendeels een boekhoudkundig verhaal. Als er puur wordt gekeken naar de bedrijfsvoering van de NS, komt het bedrijf over 2020 zo'n 111 miljoen euro tekort. De NS wist de omzet met circa 6,6 miljard euro wel aardig op peil te houden. Dat is vooral te danken aan flinke vergoedingen van de Nederlandse en Britse overheid, die ervoor wilden zorgen dat de treinen blijven rijden tijdens de pandemie. Zonder die hulp waren de opbrengsten vermoedelijk ongeveer 30 procent lager uitgevallen.

Reizigers komen vaker op bestemming aan en hebben meer zitplaatskans

Toch staan er in de jaarcijfers van de NS ook nog enkele lichtpuntjes. Zo kwamen reizigers vaker op tijd op hun bestemming aan. Ook was de kans op een zitplaats met dik 97 procent hoger dan ooit gemeten. Dit heeft uiteraard te maken met de lagere reizigersaantallen door de coronacrisis. De klanttevredenheid heeft de NS afgelopen jaar niet gemeten. Het bedrijf stelt namelijk dat het niet verantwoord was om zo'n onderzoek in coronatijd in de trein uit te voeren. ANP

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!