'Milieucampagnes maken geen indruk'
15-09-2009
• leestijd 1 minuten
Nederlanders voelen zich niet aangesproken door milieucampagnes. Slechts een kwart vindt ze geloofwaardig en slechts een op de zeven vindt ze onderscheidend. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het communicatieadviesbureau Porter Novelli.
Mannen zijn nog negatiever over milieucampagnes dan vrouwen. Zo vindt bijna de helft van de mannen de campagnes saai, tegenover ruim 30 procent van de vrouwen.
De meerderheid van de Nederlanders, ongeveer 60 procent, geeft aan dat ze het afgelopen jaar niet meer dan het jaar daarvoor voor het milieu hebben gedaan. Zij zouden dat volgens de onderzoekers wel doen als het minder geld en moeite zou kosten.
Porter Novelli wilde weten of grote campagnes voor duurzaamheid van de overheid, maar ook van bedrijven die de aandacht vestigen op duurzame producten, aanslaan, zegt Frank Peters van het communicatiebureau ,,Waar zijn mensen gevoelig voor, en waarvoor niet.''
Er is niet gekeken naar individuele campagnes, maar circa zeshonderd mensen kregen vragen voorgelegd als 'voelt u zich aangesproken door die campagnes' en 'vindt u ze geloofwaardig'. Porter Novelli is van plan het onderzoek een aantal jaar achter elkaar te verrichten.
Bron: ANP