Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
'Middelbare school begint te vroeg'
18-03-2010
•
leestijd 2 minuten
•
58 keer bekeken
•
Middelbare scholen zouden minstens een uur later moeten beginnen met de lessen. Nu komt een te groot deel van de leerlingen slaap tekort, doordat ze te vroeg op school moeten zijn. Dat zegt kinderarts Rob Bakker, die pleit voor een betere 'slaaphygiëne' voor opgroeiende jongeren.
Bakker, die donderdag aan de Universiteit Utrecht promoveert op een onderzoek naar moeheidsklachten bij kinderen, constateert dat adolescenten in het algemeen te weinig slapen. Volgens hem is de belangrijkste reden daarvoor dat de school te vroeg begint. Dat verstoort het dag- en nachtritme van de tieners. Bakker erkent dat een aantal jongeren, ook als de school een uur later begint, moe blijft omdat ze veel te laat naar bed gaan. ,,Maar dat hou je toch'', aldus de kinderarts, die in het Antoniusziekenhuis in Sneek werkt.
Volgens Bakker knapt bijna de helft van de kinderen die met vermoeidheidsklachten bij de kinderarts terecht komen, niet op. Na een jaar voldoen deze kinderen aan de kenmerken van het chronisch vermoeidheidssyndroom CVS. De helft van deze groep is drie jaar later nog niet hersteld. Vermoeide jongeren die bij de kinderarts komen met klachten als wazig zien, obstipatie, pijn in rug, ledematen of het vrouwelijk geslachtsorgaan, lopen meer risico dan anderen, aldus Bakker.
De kinderarts vond in zijn onderzoek ook dat het beoefenen van een individuele sport niet gunstig is bij vermoeidheidsklachten. ,,Vermoedelijk eisen deze kinderen te veel van zichzelf. Maar het kan ook zijn dat kinderen die alleen gaan sporten, sowieso al anders zijn dan kinderen die bij een club gaan'', stelt de promovendus. Sporten in clubverband gaat namelijk minder vaak samen met aanhoudende vermoeidheid, mogelijk door het sociale contact.
Bakker pleit voor het zo vroeg mogelijk onderkennen en behandelen van tieners met vermoeidheidsklachten. Uit zijn onderzoek blijkt dat de prognose voor deze kinderen tegenvalt. Dat kan de educatieve en sociale ontwikkeling ernstig bedreigen, aldus de kinderarts. ANP