Microsofts nieuwste zoekmachine heet Bing
28-05-2009
• leestijd 2 minuten
Softwaremaker Microsoft bindt met de nieuwe zoekmachine Bing opnieuw de strijd aan met de populaire zoekmachine Google. Volgens het concern sluit Bing beter aan bij de wensen van de consument dan andere zoekmachines. Dat maakte Microsoft donderdag bekend.
Over Bing, waarvoor Microsoft eerder de codenaam Kumo hanteerde, werd al maandenlang gespeculeerd. Donderdag toont het concern de zoekmachine voor het eerst op een technologieconferentie in Californië.
De introductie van Bing vindt niet overal tegelijk plaats. Volgende week woensdag zijn als eerste de Verenigde Staten en Canada aan de beurt. De lancering gaat gepaard met een grootscheepse reclamecampagne.
Wanneer andere landen volgen is nog niet bekend. Nederlandse gebruikers moeten het voorlopig doen met een testversie. Bing vervangt de huidige zoekmachine van Microsoft, Live Search.
,,Veel mensen zijn niet tevreden over de resultaten die zoekmachines bieden'', zegt Derk Wagelaar, die de internetdivisie van Microsoft in Nederland leidt. ,,Wij willen relevantere zoekresultaten leveren en mensen de tijd van het heen en weer klikken besparen.''
Om heen en weer klikken te voorkomen, biedt Bing alvast een blik op een deel van de site wanneer de gebruiker met de muis over de zoekresultaten beweegt. Hierdoor kunnen gebruikers volgens Microsoft sneller beoordelen of het zoekresultaat relevant is.
Aan de hand van de eerste zoekterm verschijnt ook een aantal suggesties voor specifiekere zoekopdrachten. Bij het zoeken op een automerk kan bijvoorbeeld op accessoires of op video's van dit specifieke merk worden gezocht. Vervolgens kan de gebruiker de zoekopdracht weer verder specificeren, bijvoorbeeld op kleur van de auto.
Binnen de zoekomgeving biedt Bing bovendien een aantal extra functionaliteiten. Zo kan de speurder de gewenste prijscategorie kiezen bij restaurants, vluchten of hotels. Een overzicht van relevante beoordelingen door gebruikers, afkomstig van populaire vergelijkingssites, is ook mogelijk. Hiermee concurreert Bing dus direct met vergelijkingssites, zoals het Nederlandse vergelijk.nl of iens.nl.
De zoekmachine neemt de locatie van de gebruiker, indien relevant, mee in het berekenen van zoekresultaten. Vanwege de regiogebonden functies lanceert Microsoft de zoekmachine per land.
Voor Microcoft ligt de grootste uitdaging in het overtuigen van consumenten om te veranderen van favoriete zoekmachine. Microsoft heeft namelijk een grote achterstand op zijn grootste concurrenten Google en Yahoo!.
In de Verenigde Staten heeft het concern met Live Search volgens onderzoeksbureau comScore een marktaandeel van ongeveer 8 procent, terwijl Google en Yahoo! respectievelijk ongeveer 64 en 20 procent voor hun rekening nemen. Ondertussen staan deze concurrenten ook niet stil en zijn hard bezig met het verder optimaliseren van de eigen zoekresultaten.
Wagelaar bevestigt dat het verkrijgen van naamsbekendheid de grootste uitdaging is. ,,In de reclamecampagne wordt flink geïnvesteerd.'' Hoewel hij geen bedrag wil noemen, circuleert in de internationale media een bedrag van 80 à 100 miljoen dollar, ongeveer vier keer zoveel als het totale advertentiebudget van Google in 2008.
ANP