Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Microsoft geeft krassen Xbox-360 toe

10-02-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Fallback image for card
Eind februari besteedde Kassa aandacht aan de Xbox-360. De spelcomputer van Microsoft veroorzaakt krassen op de spellen. Duizend mensen deden bij ons hun beklag, en volgens alle berichten op het internet zijn er wereldwijd nog veel meer mensen die last hebben van bekraste cd’s.
Kijk hier naar het vervolg van de Xbox krassenkwestie in de Verlenging.
Press information Kassa and the Xbox-360 test
Leslie versus Microsoft en BOL.com
Advocaat Richard de Lange startte namens één van de gedupeerde gamers de procedure om een kort geding aan te spannen tegen zowel Microsoft als BOL.com. Leslie had zijn xbox namelijk bij deze winkel gekocht. Zover kwam het niet, want BOL.com reageerde direct met een coulanceregeling en gaf Leslie zowel een nieuwe Xbox, als nieuwe spellen. Daarmee erkent de winkelketen geen aansprakelijkheid, maar biedt wél een oplossing die geldt voor álle mensen die hun Xbox en spellen bij BOL.com hebben gekocht.
Garantie?
Helaas gedragen niet alle winkeliers zich zo voorbeeldig als Bol.com. De meesten lossen het niet zelf op, maar verwijzen naar de helpdesk van Microsoft. Daarmee handelen ze dus niet volgens het consumentenrecht, waarin staat dat je als consument terecht moet kunnen bij de winkel waar je je product hebt gekocht. De eerste zes maanden hoef je zelfs niet eens te bewijzen waar de fout ligt. Als een defect binnen 6 maanden optreedt, is het aannemelijk dat het om een fabrieksfout gaat. De consument hoeft niet te bewijzen dat het artikel normaal gebruikt is (dat heet `een wettelijk vermoeden`). De winkelier moet het kosteloos repareren of vervangen voor een ander exemplaar en als dat niet mogelijk is geld teruggeven.
Hoe gaan winkels om met krassen?
Bij de Bijenkorf, Intertoys en de Music Store krijgen klanten een nieuwe Xbox of hun geld terug, als ie binnen 30 dagen na aankoop kapot gaat. Is het langer dan een maand geleden, dan  wordt ie keurig door de winkel opgestuurd naar Microsoft. Ook kunnen spellen kosteloos geruild kunnen worden als ze door de Xbox bekrast zijn. De uitgebreide lijst reacties kunt u hier lezen.
De Kassa Krassen Test
Ondanks de duizend klachten, en de vele berichten hierover op internet, hield Microsoft vast aan haar verklaring: “indien stabiel geplaatst kan de Xbox geen krassen veroorzaken op discs”. En dus ging Kassa aan de slag: gedurende drie dagen testten we met negen gamers eerst in een laboratoriumsituatie*, en later in een huiskamersetting**, de krasbestendigheid van de Xbox. Met als resultaat dat zelfs wanneer de Xbox stabiel geplaatst is, deze wel degelijk (cirkelvormige) krassen veroorzaakt op meerdere spellen
Uit de gegevens die bij Kassa bekend zijn, blijkt dat de problemen zich vooral voordoen bij Xboxen die eind vorig jaar zijn geproduceerd, met de beruchte TSST-drive. We stuurden Microsoft daarom een lijst met specifieke vragen, waarop we graag antwoord willen. Op deze vragen kregen we geen antwoord. Wel kwam het bedrijf uiteindelijk met een verklaring. En die is opmerkelijk:
Verklaring Microsoft
Aangezien we niet betrokken zijn geweest bij het experiment van Kassa en weinig inzicht hebben in de methoden die zijn toegepast, is het niet mogelijk in detail te reageren op de bevindingen. Als gevolg van regelmatig gebruik is het mogelijk dat er krassen op discs kunnen ontstaan. Echter, wij hebben geen indicatie dat de bevindingen uit de test van Kassa zich op grote schaal voordoen.
Uiteraard is het belangrijk voor ons dat onze klanten de best mogelijke game ervaring hebben en deze testresultaten nemen we dus zeer serieus. Xbox bezitters die menen dat hun discs op dezelfde manier zijn bekrast als aangegeven door Kassa, kunnen het beste contact met ons opnemen. We zullen dan de console onderzoeken en indien nodig repareren naar volledig werkende staat.  Bovendien zullen wij de Xbox bezitters informeren hoe zij vervangende discs kunnen verkrijgen mochten zij die nodig hebben.
Telefonische ondersteuning:
0800 023 3894
of +31 202036606 als je mobiel belt. Slechthorenden (teksttelefoon):  0800 023 3895
De service is bereikbaar op:
maandag - vrijdag: 09:00-22:00
zaterdag: 09:00-20:00
zondag: 09:00-17:00
De belangrijkste zin uit de verklaring van Microsoft is natuurlijk deze:
 “Als gevolg van regelmatig gebruik is het mogelijk dat er krassen op discs kunnen ontstaan.”
Dat betekent dus dat Microsoft nu eindelijk voor het eerst toegeeft dat het apparaat, bij regelmatig gebruik, wel degelijk krassen kan veroorzaken. Verder belooft het bedrijf alle Xbox bezitters met het krasprobleem te zullen helpen, en dat geldt voor zowel de spelletjes als de Xboxen zelf. Wij zijn erg benieuwd hoe Microsoft dit afhandelt. Hou ons op de hoogte via het speciale mailadres: xbox@vara.nl
*  Studio 3, Mediapark Hilversum, betonnen vloer (20 cm dik), met een maximale belasting van 1000 kilo per m2, de vloer is helemaal separaat gefundeerd. Xboxen staan verdeeld over drie tafels met houten tafelblad van ca. 3 cm dik,  4 ijzeren poten met platte rubberen noppen aan onderkant. Xboxen zijn allemaal liggend geplaatst, dit zou de meest stabiele positie zijn volgens Microsoft. Voor de volledigheid zijn de Xboxen ook in staande positie getest. Waterpas gebruikt bij plaatsen; Gamers zaten in banken vóór het rood/witte lint, zodat er geen contact mogelijk is tijdens het gamen. Alles is natuurlijk vastgelegd op camera.
** redactieruimte Vara net3 gebouw, met een normale, niet separaat gefundeerde vloer en aan één zijde ramen (noordzijde van het gebouw). Opnieuw in zowel liggende als staande positie geplaatst op houten tafels en gamers in banken vóór een rood/witte lint.
Klik hier voor de uitzending van 24 februari over de Xbox, en hier voor de aansluitende Verlenging over de Xbox van die dag.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!