Merkenvoorkeur in tijden van crisis nauwelijks veranderd
06-05-2009
• leestijd 1 minuten
Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander net als vorig jaar het liefst belt met Nokia en het vaakst tankt bij Shell. Foto’s maken we bij voorkeur met een camera van Canon en het fijnste huidverzorgingsproduct vinden we Nivea. De conclusie is dat de crisis nog niets veranderd heeft aan de merkvoorkeur van Nederlanders.
De enige Nederlandse verschuiving in de twintig productcategorieën is de favoriete Internetprovider Het Net van KPN moet dit jaar die eer laten aan Ziggo.
Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weten een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg's en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent haar eerste plaats moet afstaan aan internetprovider Ziggo (22%).
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg's. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11 procent) en de merkvoorkeur van Kellogg's zakt van 59 naar 39%
Bron: Reader's Digest