Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Mensen namen massaal contact op met ProRail

18-05-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Amsterdam Centraal Station trein 930x520
Spoorbeheerder ProRail heeft vorig jaar een recordaantal vragen, verzoeken en klachten ontvangen. Het aantal mensen dat contact opnam met de spoorbeheerder steeg met een kwart ten opzichte van 2015.
13.000 berichten
Dat staat in het jongste jaarverslag dat donderdag is gepresenteerd. In totaal kwamen ruim 13.000 berichten binnen via de telefoon, internet of per post. Meestal betrof het mensen die zich ergerden aan het geluid, aan trillingen of aan treinen die niet of te laat reden. Ook vonden veel omwonenden dat bermen moesten worden gemaaid.
Overheden en bouwondernemingen minder tevreden
Als rapportcijfer kreeg ProRail van het publiek een 7,7, dat is vrijwel gelijk aan een jaar eerder. Overheden en bouwondernemingen zijn wel minder tevreden. Vooral overheden zijn kritischer geworden en zouden ProRail niet direct aanraden als partner om mee samen te werken.
89,4 procent op tijd
Topman Pier Eringa blikt tevreden terug op 2016. ,,De daling van het aantal technische storingen zette vorig jaar verder door. 89,4 procent van de treinen reed op tijd. Dat is een prima prestatie.'' Toch ziet hij genoeg verbeterpunten. ,,Het internationale reizigersverkeer verdient aandacht. De punctualiteit op de HSL kan beter.''
Nieuwe afspraken goederenvervoer
Ook wil hij dat meer treinen stiller worden en dat met het ministerie van Infrastructuur nieuwe afspraken worden gemaakt over het goederenvervoer. Onvoldoende goederentreinen reden op tijd, maar voor vervoerders en verladers is het volgens Eringa belangrijker dat de wagons op tijd worden overgeslagen.
Drie minuten
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) bevestigt dat. ,,Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een tijdslot van drie minuten niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.''
flexibiliteit
KNV vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan het goederenvervoer. ,,Het goederenvervoer verdient deze centrale plek. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op. Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein.''ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor