Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Meldpunt voor problemen met incasso
29-04-2015
•
leestijd 1 minuten
•
54 keer bekeken
•
De Consumentenbond begint een meldpunt om inzicht te krijgen in de problemen die consumenten ondervinden met incassotrajecten. De consumentenorganisatie ontvangt al jaren een gestage stroom klachten over incasso's, aldus de bond woensdag.
Persoonlijke contact onmogelijk
Met het meldpunt wil de Consumentenbond de grootste problemen in kaart brengen en zo nodig het bedrijfsleven, de incassobranche en de politiek hierop aanspreken. De klachten die de Consumentenbond krijgt over incasso, lopen uiteen van intimiderend gedrag van schuldeisers en hoge incassokosten tot volledig geautomatiseerde incassotrajecten waarbij persoonlijk contact onmogelijk is.
Verder in de schulden
,,De menselijke maat is volledig zoek. Incassotrajecten moeten consumenten in staat stellen hun schuld af te lossen. Maar nu zien we vaak het tegenovergestelde, namelijk dat consumenten alleen maar verder in de schulden worden gedreven. Bedrijven en incassobureaus verdienen nog flink op die schuld ook. Dat kan nooit de bedoeling zijn'', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. ANP