Meldactie over spoedeisende zorg gestart
24-06-2009
• leestijd 1 minuten
Het Meldpunt ConsumentendeZorg.nl is woensdag een meldactie gestart over spoedeisende zorg. Het meldpunt wil te weten komen in hoeverre de consument weet waar hij of zij terechtkan als spoedeisende zorg nodig is.
Wie tegenwoordig spoedeisende zorg nodig heeft, moet eerst een keuze maken: de huisartsenpost bellen, de Spoedeisende Hulp bezoeken of 112 bellen. De Nederlands Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat hierdoor de zorg te versnipperd is en voor onduidelijkheid zorgt. ,,Wij pleiten voor een integrale spoedpost: één voordeur waar de patiënt met zijn spoedvraag terechtkan. Achter de voordeur wordt beoordeeld door welke zorgverlener de patiënt behandeld moet worden.''
De meldactie moet de ervaringen in kaart brengen die mensen met de verschillende vormen van spoedzorg hebben opgedaan. ,,Hoe wordt de spoedvraag behandeld? Krijgen patiënten de spoedzorg die ze nodig hebben? Hoe verloopt het telefonisch contact? Moet men lang wachten op de zorgverlener?'', vraagt het meldpunt zich af. De actie, een vragenlijst op Consumentendezorg.nl, loopt tot 14 juli.
Bron: ANP