Meeste klachten over telefonische verkoop
02-08-2010
• leestijd 2 minuten
In het eerste half jaar van 2010 ontvingen de drie toezichthouders achter
ConsuWijzer, de Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, zo'n 52.000 vragen
en klachten van consumenten via het informatieloket. Daar was vooral het
verkoopkanaal telemarketing debet aan met ruim 11.000 meldingen.
Over colportage ontving ConsuWijzer in de eerste helft van 2010 circa 1000 vragen en klachten. Onder andere via het Meldpunt colportage energiebedrijven van de NMa. Omdat de komst van het Bel-me-niet Register mogelijk kan leiden tot een toename van colportage en omdat consumenten zich niet goed bewust zijn van hun rechten bij verkoop aan de deur, heeft ConsuWijzer begin dit jaar een campagne gevoerd.
Onderdeel van deze campagne vormde de DeurWijzer. Dit praktische hulpmiddel is te downloaden op
www.consuwijzer.nl
of op te halen bij een van de dertig vestigingen van het Juridisch Loket. Met de DeurWijzer weet de consument wat zijn rechten zijn en welke vragen hij aan de colporteur moet stellen om na te gaan of het aanbod wel of niet interessant is.
Een miljoen keer geraadpleegd
www.consuwijzer.nl werd in de afgelopen zes maanden ruim 1 miljoen keer geraadpleegd. Met de energiewijzer van de NMa op ConsuWijzer zijn in 2010 tot nu toe 67.000 vergelijkingen gemaakt. De energiewijzer helpt consumenten te kiezen voor een energiebedrijf dat het beste past bij hun persoonlijke situatie en wensen.
OPTA en de Consumentenautoriteit hebben elk hun eigen bevoegdheden om op te treden tegen bedrijven die zich niet houden aan de regels voor telemarketing. OPTA gaat over het Bel-me-niet Register en de Consumentenautoriteit treedt op tegen misleiding en agressieve verkoopmethoden. Misleidende en agressieve werving, onder andere via telemarketing, blijft in 2010 en 2011 één van de aandachtspunten van de Consumentenautoriteit.