Meeste jongeren geven niet minder uit door crisis
09-04-2009
• leestijd 1 minuten
De financiële crisis heeft weinig invloed op het uitgavenpatroon van jongeren. Slechts een vijfde van de Nederlandse jongeren van 15 tot en met 19 jaar let meer op zijn geld door de crisis. Ze besparen vrijwel niet op leuke dingen doen (slechts 6 procent) of op kleren kopen (9 procent).
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect in Eindhoven, waarvan de resultaten donderdag zijn bekendgemaakt.
Bijna de helft van de jongeren (49 procent) houdt zich met de crisis bezig. 39 procent stelt er zelf iets van te merken. Zij zien bijvoorbeeld dat hun ouders minder geld uitgeven (45 procent) of zijn bang dat hun ouders hun baan zullen verliezen (23 procent).
De jongeren die iets merken van de crisis letten meer op hun geld (35 procent), kopen minder kleren (18 procent) en doen minder leuke dingen (15 procent). Van de jongeren die een bijbaantje hebben, is slechts 8 procent bang dit door de crisis te verliezen. Jongeren die een bijbaantje zoeken, ervaren wel dat het lastiger is er een te vinden (40 procent).
Aan het onderzoek namen 729 Nederlandse jongeren deel. Bron: ANP