Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Meerderheid klanten begrijpt voorwaarden autoverzekering niet

15-04-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
verzekeringsdeskundige_359x210_01.jpg
De polisvoorwaarden van bijna negentig procent van de autoverzekeraars zijn te moeilijk geschreven. Circa zestig procent van de klanten begrijpt hierdoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn. Vijf verzekeraars voldoen aan wat de AFM voorstaat. Zij bieden voorwaarden, die in begrijpelijke taal zijn geformuleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.
Heldere polisvoorwaarden zijn mogelijk
Verzekeringssite.nl heeft de polisvoorwaarden van 44 autoverzekeraars geanalyseerd met behulp van Texamen. Dat is een instrument waarmee het taalniveau van een tekst kan worden vastgesteld. Op vijf na formuleren alle maatschappijen zodanig, dat de meerheid van de lezers niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd. “Onnodig”, meent Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl, “ANWB, Ditzo, InShared, Orion Direct en met name Onna-onna bewijzen dat het bieden van heldere voorwaarden best mogelijk is.”
Verbeterde voorwaarden
Onna-onna scoort als enige autoverzekeraar taalniveau B1. Dit betekent dat 95 procent van de lezers dit taalniveau aankan. De voorwaarden van ANWB, Ditzo, InShared en Orion Direct hebben taalniveau B2. Goed om begrepen te worden door 80 procent van de Nederlanders. Hordijk: “Onna-onna zat vorig jaar nog op taalniveau C1, waardoor zestig procent van de verzekerden de voorwaarden niet snapt. Onna-onna heeft ervoor gezorgd dat nu bijna al hun klanten weten wat de autoverzekering wanneer wel en wanneer niet dekt. Daarnaast heeft ANWB een aangekondigde verbeterslag gemaakt. Bij deze verzekeraar waren de voorwaarden vorig jaar ook nog te moeilijk geformuleerd.”
Meetlat taalniveaus
In 2001 heeft de Raad van Europa het Europees Referentiekader opgesteld. Hiermee kan het taalniveau van mensen en teksten worden ingedeeld. Deze meetlat onderscheidt zes taalniveaus. Van eenvoudig naar moeilijk: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
Taalniveau
Aantal verzekeraars
Percentage verzekerden begrijpt polisvoorwaarden
B1: standaard eenvoudige teksten
1
95%
B2: normale teksten
4
80%
C1: moeilijke of specifieke teksten
34
40%
C2: zeer ingewikkelde teksten
5
5%
Bron: Verzekeringssite.nl
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor