Meerderheid klanten begrijpt voorwaarden autoverzekering niet
15-04-2011
• leestijd 2 minuten
De polisvoorwaarden van bijna negentig procent van de autoverzekeraars zijn te moeilijk geschreven. Circa zestig procent van de klanten begrijpt hierdoor niet goed wat hun rechten en plichten zijn. Vijf verzekeraars voldoen aan wat de
AFM
voorstaat. Zij bieden voorwaarden, die in begrijpelijke taal zijn geformuleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.
Heldere polisvoorwaarden zijn mogelijk
Verzekeringssite.nl heeft de polisvoorwaarden van 44 autoverzekeraars geanalyseerd met behulp van Texamen. Dat is een instrument waarmee het taalniveau van een tekst kan worden vastgesteld. Op vijf na formuleren alle maatschappijen zodanig, dat de meerheid van de lezers niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd. “Onnodig”, meent Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl, “ANWB, Ditzo, InShared, Orion Direct en met name Onna-onna bewijzen dat het bieden van heldere voorwaarden best mogelijk is.”
Verbeterde voorwaarden
Onna-onna scoort als enige autoverzekeraar taalniveau B1. Dit betekent dat 95 procent van de lezers dit taalniveau aankan. De voorwaarden van ANWB, Ditzo, InShared en Orion Direct hebben taalniveau B2. Goed om begrepen te worden door 80 procent van de Nederlanders. Hordijk: “Onna-onna zat vorig jaar nog op taalniveau C1, waardoor zestig procent van de verzekerden de voorwaarden niet snapt. Onna-onna heeft ervoor gezorgd dat nu bijna al hun klanten weten wat de autoverzekering wanneer wel en wanneer niet dekt. Daarnaast heeft ANWB een aangekondigde verbeterslag gemaakt. Bij deze verzekeraar waren de voorwaarden vorig jaar ook nog te moeilijk geformuleerd.”
Meetlat taalniveaus
In 2001 heeft de Raad van Europa het
Europees Referentiekader
opgesteld. Hiermee kan het taalniveau van mensen en teksten worden ingedeeld. Deze meetlat onderscheidt zes taalniveaus. Van eenvoudig naar moeilijk: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
Taalniveau
Aantal verzekeraars
Percentage verzekerden begrijpt polisvoorwaarden
B1: standaard eenvoudige teksten
1
95%
B2: normale teksten
4
80%
C1: moeilijke of specifieke teksten
34
40%
C2: zeer ingewikkelde teksten
5
5%
Bron:
Verzekeringssite.nl