Meer vrouwen naar de top
17-04-2009
• leestijd 2 minuten
Binnen vijf jaar moet het aantal vrouwen aan de top met 50 procent zijn toegenomen. Enkele tientallen bedrijven en organisaties hebben beoofd dat zij hun best zullen doen dat voor elkaar te krijgen.
Zij zullen bij de werving en personeelsbeleid meer kijken naar vrouwelijk talent en zich richten op betere balans tussen werk en privé. Het gaat om de 47 organisaties die vorig jaar het handvest 'Talent naar de Top' hebben ondertekend en daarmee beloofden eraan mee te werken dat meer vrouwen doorstromen naar de top en jaarlijks verslag te doen van hun vorderingen.
Vrijdag deden zij dat voor het eerst door inzicht te geven in de huidige situatie en hun doelstellingen voor de toekomst. Tot de 47 behoren bedrijven als ING, Aegon en de NS, maar ook de vakcentrale FNV, de ministeries en diverse gemeenten. Gemiddeld bestond hun toplaag voor 17 procent uit vrouwen en het streven is dat naar een kwart te brengen.
De startpositie van de 47 verschilt. Zo bestaat bij overheidsinstellingen de top al voor 26 procent uit vrouwen. Zij willen dat opkrikken naar 36 procent. In de zakelijke dienstverlening is van alle topmensen maar 14 procent een vrouw. Dat moet 19 procent worden.
Volgens de Commmissie Monitoring Talent naar de Top is deelname aan de campagne niet vrijblijvend. Dat er bedrijven zullen moeten worden aangesproken op het feit dat ze ondanks ondertekening van het handvest toch niks doen, lijkt niet erg voorstelbaar. ,,Er is een enorm, aanstekelijk enthousiasme en dat geeft een hartstikke goed gevoel'', aldus commissielid Ben van der Veer vrijdag in Den Haag.
Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) juicht de campagne toe. ,,De discussie over wettelijke quota kan minder heftig worden als dit werkt.'' Hij hoopt op ,,net zo'n trend als buiten roken en als manager niet meer op je vijftigste al gaan golfen, omdat je nu dan een looser bent.'' De bewindsman wees erop dat er in de politiek al veel vrouwen werkzaam zijn dankzij de keuze van de kiezers. Misschien dat ook klanten van bedrijven hun stem kunnen laten horen, overwoog hij. De staatssecretaris kan zich verder voorstellen dat bedrijven en organisaties beloningen koppelen aan het halen van de doelstellingen van het manifest. Bron: ANP