Meer vis op tafel tijdens crisis
18-03-2010
• leestijd 1 minuten
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar ondanks de economische crisis meer vis gegeten. Dit blijkt uit de donderdag gepresenteerde consumptiecijfers van het Nederlands Visbureau.
De visconsumptie is het afgelopen jaar met 4 procent gestegen naar ruim 57.000 ton. In geld gaven huishoudens in 2009 ruim 512 miljoen euro aan vis uit; ook een toename van 4 procent. Vooral tonijn uit blik, gezouten haring, pangasius en zalm kwamen veel op tafel.
Na twee jaar van stabilisatie liet 2009 weer een groei in de visconsumptie zien. De Nederlander at gemiddeld 3,6 kilo vis, tegen 3,1 kilo vijf jaar eerder. Wel zijn consumenten minder vaak vis gaan kopen: een keer in de drie weken. Supermarkten pakken het grootste gedeelte van de omzetgroei, naast de visspeciaalzaak.
Volgens het Visbureau zijn steeds meer jonge huishoudens onder de 35 jaar vis gaan kopen. De vijftigplussers, die ook meer met hun gezondheid bezig zijn, blijven nog steeds de grootverbruikers van vis.
Het groeiende bewustzijn voor de gezondheidsaspecten van vis, een lage gemiddelde prijs van (diepvries) pangasius en de toegenomen algemene aandacht voor vis zijn andere oorzaken voor de gestegen consumptie, aldus het Visbureau. ANP