Meer Oranje-acties dan ooit
20-05-2010
• leestijd 1 minuten
Het aantal acties vanuit het bedrijfsleven dat inspeelt op het WK voetbal is groter dan ooit. Bovendien zijn deze Oranje-acties eerder begonnen dan bij eerdere wereldkampioenschappen. Dat lieten &Co concepting en Trendbox donderdag weten. De twee bureaus zijn initiatiefnemer van de Oranje Barometer die de verschillende promotieacties gaat onderzoeken.
Volgens de beide bureaus zijn tal van nieuwe trends gaande. Zo zijn er voor het eerst acties gericht op vrouwelijke voetbalfans, zoals de acties van bierbrouwer Bavaria en het ciderdrankje Jilzz. Ook spelen nu goede doelen in op het voetbalfestijn in Zuid-Afrika.
De Oranje Barometer houdt de komende tijd onderzoeken onder in totaal vijfhonderd consumenten. Ze zullen worden ondervraagd over de aantrekkelijkheid van de WK-acties.
Behalve de Oranje Barometer is er ook de Oranje Index die de commerciële activiteiten en de publiciteit rond het wereldkampioenschap bijhoudt. Initiatiefnemers hiervan zijn communicatieadviesbureau TWBA/BEC, BNR Nieuwsradio en ook weer Trendbox.
Uit de eerste onderzoeksresultaten van de Oranje Inxdex blijkt dat 30 procent van de Nederlanders verwacht zijn of haar gedrag aan te passen aan het WK. Dat doen ze onder meer door op andere tijden te eten of zelfs door de vakantie op het WK af te stemmen. Van de ondervraagde Nederlanders denkt 8 procent dat Oranje het WK in Zuid-Afrika gaat winnen. ANP
Wat vindt u van de oranje-acties van de supermarkten? Laat het weten in onze
enquête!