Meer klachten over aankopen over de grens
29-07-2009
• leestijd 1 minuten
De Europese Consumenten Centra (ECC's) hebben vorig jaar meer dan 62.000 vragen en klachten van consumenten behandeld over grensoverschrijdende aankopen. Dat was een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het Europees Consumenten Centrum in Nederland heeft dat woensdag gemeld.
De meeste klachten (33 procent) hadden te maken met vervoer. Het ging vooral over vertragingen, annuleringen en het zoekraken van bagage in de luchtvaart. Een kwart van de klachten ging over recreatie en 13 procent over hotels en restaurants.
Volgens eurocommissaris Meglena Kuneva (Consumentenbescherming) gaan consumenten tijdens een economische recessie makkelijker in op goedkope aanbiedingen waaraan een luchtje zit. ,,Als ze dan slachtoffer worden van een buitenlandse oplichter, maakt dit het probleem ingewikkeld.''
Kuneva wijst erop dat als ondernemers in het buitenland handelen in strijd met het Europees consumentenrecht, de gedupeerden terecht kunnen bij de ECC's. Die zijn opgezet op initiatief van de EU.
Bron: ANP