Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Meer dodelijke ongelukken met e-bikes
25-04-2018
•
leestijd 2 minuten
•
1612 keer bekeken
•
Ongelukken met e-bikes eisen steeds meer levens. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 57 mensen overleden door een ongeval met een elektrische fiets, ruim 42 procent meer dan in 2016 toen veertig mensen op e-bikes om het leven kwamen. Van alle fietsers die in het verkeer omkwamen, zat een kwart op een e-bike. Veruit de meeste slachtoffers zijn ouderen. Fietshandelaren moeten hun klanten nadrukkelijker wijzen op de risico's van het rijden op e-bikes, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Volgens VVN speelt het snelheidsverschil tussen de elektrische en de normale fiets een rol in het aantal ongelukken.
Meer fietsers dan automobilisten omgekomen
Volgens het CBS zijn voor het eerst meer fietsers om het leven gekomen dan inzittenden van auto's. In 2017 overleden 206 fietsers door verkeersongelukken tegen 201 inzittenden van personenauto's. Het totale aantal verkeersdoden is voor het eerst in drie jaar juist iets gedaald. In totaal lieten 613 mensen het leven in het verkeer, een daling van 2,5 procent.
Onder e-bikes rekent het CBS zowel elektrische fietsen die de berijder tot 25 kilometer per uur een handje helpen als zogeheten speed pedelecs, die met een flinke inspanning 45 kilometer per uur halen en sinds vorig jaar voor de wet als bromfiets gelden. Het statistiekbureau heeft het aantal doden niet uitgesplitst naar de twee typen.
Minister: zorgen om 'kwetsbare' oudere fietser
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is bezorgd om de oudere fietser, die steeds vaker betrokken is bij dodelijke verkeersongelukken. Ze wijst erop dat het gaat om ,,een kwetsbare groep. Als er wat gebeurt, zijn de gevolgen vaak groter dan bij jongeren.''
Van Nieuwenhuizen is ,,blij om te zien dat steeds meer ouderen langer deelnemen aan het verkeer. Dat geeft hun de vrijheid zelf op pad te gaan.'' Maar extra aandacht voor deze groep is geboden. De minister wijst op een campagne voor veilig fietsen voor ouderen die haar ministerie op touw heeft gezet. Ze hoopt ,,dat veel gemeenten zich bij dat initiatief aansluiten, want daar is een wereld te winnen.''
Niet meer met auto of fiets 'moeilijk gesprek'
De vraag wanneer een oudere zich beter niet meer in de auto of op de fiets kan wagen is moeilijk, schetste de minister dinsdag in een vraaggesprek met het AD. Ze verwees naar haar vader, die het heel zwaar viel dat hij niet meer mocht rijden. ,,Het is geen fijn onderwerp, maar we moeten het niet uit de weg gaan.''
Het totaal aantal verkeersdoden liep vorig jaar voor het eerst in jaren wat terug, maar ,,het zijn er nog steeds te veel'', aldus Van Nieuwenhuizen. Ze vindt dat het doel ,,gewoon nul moet zijn, ook al weet je dat je dat nooit zult halen''.
De minister wijst erop dat bij elk fataal ongeval ,,iemand zijn vader of moeder, echtgenoot, opa of dochter verliest''. Dat drijft haar, wanneer ze een campagne opzet tegen appen in het verkeer of tot hogere boetes besluit voor hufterig gedrag. ANP