Meer consumenten met betalingsproblemen
11-01-2013
• leestijd 1 minuten
Het aantal consumenten met een lening dat moeite heeft zijn betalingsverplichten na te komen, is het afgelopen jaar gestegen met 30.000 tot 700.000. Dat meldde het Bureau Krediet Registratie (BKR) vrijdag.
Betalingsproblemen
Dat betekent dat van de bijna 9 miljoen bij BKR geregistreerde mensen met een consumptief krediet er 7,9 procent betalingsproblemen heeft. Per 1 januari 2012 was dat 7,4 procent.
Volgens BKR-directeur Peter van den Bosch lijkt het erop dat consumenten in 2012 jaar voorzichtiger zijn geworden met het afsluiten van een lening. ,,In het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) zien we namelijk dat het totaal aantal leningen het afgelopen jaar is gedaald. Het aantal betalingsproblemen blijft echter wel toenemen'', constateert Van den Bosch. Hij verwacht dat de stijgende lijn zich ook dit jaar voortzet.
Geen onwil
BKR spreekt van betalingsproblemen wanneer iemand enkele aaneengesloten maanden zijn lening voor bijvoorbeeld een auto, televisie of hypotheek niet terugbetaalt. Volgens Van den Bosch is in veel gevallen geen sprake van onwil. ,,Er is een groeiende groep mensen die het door omstandigheden simpelweg niet meer op kan brengen om hun rekeningen op tijd te betalen. Bijvoorbeeld vanwege baanverlies of een echtscheiding'', verklaart hij.
ANP