Meer boodschappen langs de scanner
13-08-2015
• leestijd 1 minuten
Supermarkten in Nederland hebben in juli iets meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Stijgingen
De grootgrutters boekten in juli een omzet van bijna 3,2 miljard euro. Dat is een stijging van 0,5 procent ten opzichte van juli 2014. In de eerste zeven maanden van het jaar werd voor ruim 20 miljard aan boodschappen verkocht, wat 0,7 procent meer is dan in 2014.
Gemiddeld betaalt de consument 21,89 euro per bezoek aan de supermarkt. Ten opzichte van juli vorig jaar is dat een daling van 1,5 procent, maar het aantal supermarktbezoeken is daarentegen met 2 procent gestegen.
Zondag
Volgens GfK is het inmiddels gebruikelijk geworden om ook op zondag boodschappen te doen. Ruim twee derde van de Nederlandse huishoudens gaat regelmatig naar de supermarkt op de traditionele rustdag, wat zorgt voor een omzet van 1,3 miljard euro. ANP