Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Meer aanbieders mobiel internet door veiling

11-12-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
iphone_04.jpg
Mobiel internet met de snelheid en de (beeld-)kwaliteit die we kennen van de breedbandverbinding in huis of kantoor. Dat komt een stap dichterbij door een veiling van nieuwe etherfrequenties, die voorjaar 2010 plaatsvindt. Bedrijven kunnen tot 8 januari hun interesse daarvoor aangeven, maar nu al is duidelijk dat er een aantal nieuwkomers komt op deze markt.
De vorige grote veiling van frequenties, de zogeheten UMTS-veiling in het jaar 2000, spekte de schatkist met 5,9 miljard gulden of wel een kleine 3 miljard euro. De overheid wil met de nieuwe veiling, de zogeheten 2,6 GHz-veiling, niet opnieuw het onderste uit de kan te halen.
,,We hebben geleerd van de UMTS-veiling,'' zegt staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken). ,,De veiling in 2000 vond nog plaats in de tijd van de internet-hype. Bedrijven hebben toen zoveel geboden dat ze later in financiële nood kwamen. Dat is misschien goed voor de belastingbetaler, maar de burger als consument schiet er weinig mee op. Een hoog bod op de frequenties leidt tot een hogere kostprijs voor bedrijven en uiteindelijk betalen de gebruikers daarvoor.''
Heemskerk wil met de veiling komen tot meer concurrentie. Nederland heeft nu drie grote aanbieders van mobiele communicatie, KPN, Vodafone en T-Mobile. De veiling wordt zodanig vormgegeven dat de grote drie in totaal niet meer dan een kleine 29 procent van de nieuw uit te geven frequenties in handen kunnen krijgen. Bij de resterende ruim zeventig procent worden de porties zo verdeeld dat een enkele onderneming niet meer in handen kan krijgen dan 22 procent. Een rekensommetje leert dat er dus minstens vier nieuwe bedrijven komen op deze markt, maar mogelijk meer. De veiling lijkt interessant voor kabelbedrijven als Ziggo en UPC, die hiermee hun aanbod kunnen verbreden, voor een prijsvechter als Tele 2 of voor een bedrijf als Worldmax, dat in Amsterdam al dit soort diensten aanbiedt.
De veiling moet leiden tot meer aanbieders en daamee tot meer concurrentie, benadrukt PvdA-bewindsman Heemskerk. De eerste winnaar van de veiling is wat hem betreft dan ook bekend, dat is de consument. Ook de eerste verliezer is al bekend: het Kurhaus-hotel in Scheveningen. Dat chique onderkomen was tijdens de veiling in 2000 wekenlang het toneel van bieders op de UMTS-frequenties, die uiteindelijk met een gesloten enveloppe op de proppen moesten komen. Nu hoeft het Kurhaus die klanten niet te verwachten. Het veilen gaat dit keer via internet en nu zal de adrenaline dus harder stromen in de directiekamers van de biedende ondernemingen, waar de staf zich verzamelt rond de pc.
Deze week bleek de veiling bij een test technisch goed te werken, zegt Hans Houdijk, die bij het Agentschap Telecom als directeur operationele zaken betrokken is bij de veiling. Aan die proef deden dertien bedrijven mee, wil hij nog wel verklappen, maar namen noemt hij niet en hij laat zorgvuldig in het midden of dit ook de echte bieders blijken te zijn.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor