Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Medicijnfabrikanten netjes met cadeautjes'

19-01-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
medicijnen_02.jpg
Medicijnfabrikanten houden zich over het algemeen aan de reclameregels als ze nascholingscursussen houden voor huisartsen. Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een onderzoek dat dinsdag is gepresenteerd. Het onderzoek spitste zich vooral toe op de vraag of er sprake was van 'gunstbetoon' van de fabrikanten aan de huisartsen.
De inspectìe bezocht in de periode april-juni van vorig jaar twaalf nascholingscursussen van de naar schatting meer dan duizend bijeenkomsten die in Nederland per jaar op dat terrein worden gehouden. De overheidsinstantie realiseert zich dat de peiling niet representatief is. Daarom roept ze artsen op voorvallen te melden die niet door de beugel kunnen.
Nederlandse huisartsen zijn verplicht nascholingscursussen te volgen. Meer dan 60 procent van die nascholingen wordt georganiseerd en betaald door medicijnfabrikanten.
De inspectie spreekt van 'gunstbetoon' als fabrikanten geschenken, reisjes of andere leuke dingen uitdelen aan klanten voor een bedrag boven de 50 euro. Als er cadeautjes werden gegeven bij de cursussen, waren ze volgens de inspectie 'van geringe waarde' en hadden ze bovendien een link met het vak van de huisarts. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!