McDonald's groeit in krimpende markt
16-07-2009
• leestijd 2 minuten
De economische crisis lijkt aan de Nederlandse filialen van McDonald's voorbij te gaan. In de eerste maanden van dit jaar zag de Nederlandse tak van het internationale concern de omzet met 3,5 procent stijgen. Ook voor de rest van het jaar verwacht McDonald's dat de omzet groeit.
Algemeen directeur Jo Sempels rekent dit jaar op een omzetgroei op basis van hetzelfde aantal filialen van 4 procent in vergelijking met 6 procent in 2008. ,,We zijn daar zeer content mee. We groeien in de krimpende markt van informeel uit eten gaan.''
Vorig jaar rekenden Nederlandse consumenten 529 miljoen euro af voor hamburgers, frietjes en milkshakes. Wereldwijd zet het concern ongeveer 14,6 miljard euro om. McDonald's is daarmee de grootste horecaonderneming in Nederland gevolgd door hotel- en restaurantketen Van der Valk.
McDonald's opende dit jaar twee nieuwe filialen, een derde ligt in het verschiet. Sempels denkt dat er volgend jaar vier zaken bijkomen en vanaf 2011 vijf a zes per jaar. Met de nieuwbouw, verbouw en uitbreiding van filialen worden dit jaar ruim 300 banen gecreëerd.
Het concern zal zich komend najaar inspannen om de consument verder te informeren over waar de producten van McDonald's vandaan komen. Zo wil het concern onder meer misvattingen wegnemen over de herkomst van het vlees van de hamburgers.
Het hamburgervlees komt uit Nederland, Duitsland, Italië en Ierland, waar de zogeheten Flagship Farm staat. Dat is een voorbeeldboerderij die filialen in Europa voorziet van een bepaald product. In Friesland staat de Flagship Farm die melk levert voor het ijs en de milkshakes.
Bron: ANP