Mbo-klachtenlijn per 1 april in de lucht
10-03-2010
• leestijd 1 minuten
Leerlingen en hun ouders die klachten hebben over een mbo-opleiding, kunnen vanaf 1 april terecht bij de zogenoemde mbo-ombudslijn. Deze dienst inventariseert een jaar lang klachten over mbo-opleidingen en is bereikbaar via telefoon, mail en brief. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) woensdag aan de Tweede Kamer. De Kamer vergadert later woensdag nog over de kwestie.
Onlangs publiceerde de Onderwijsinspectie een lijst met ruim zestig mbo-opleidingen die ver onder de maat presteren. Nog eens vijfhonderd scholen werden aangemerkt als zwak. Studentenorganisaties denken dat het nog maar het topje van de ijsberg betreft.
Op 10 februari voerden mbo'ers actie bij de Tweede Kamer om beter onderwijs te vragen. Ze eisten meer les, betere roosters en meer gekwalificeerde docenten. De staatssecretaris hoopt via de klachtenlijn per onderwijsinstelling (ROC) een scherper zicht te krijgen op de klachten. Ze vindt de huidige afhandeling van grieven te versnipperd. Ze blijven in sommige gevallen lang liggen zonder adequate afhandeling. Van Bijsterveldt wil dat dit verandert.
,,Goed onderwijs begint bij voldoende lessen en roosters die op orde zijn'', aldus de bewindsvrouw. ,,Je kunt een opleiding maar één keer goed doen. Studenten willen vandaag les, niet morgen. Instellingen moeten het gewone handwerk, namelijk goed onderwijs, op orde hebben. Daar waar dat niet op orde is, moet een directie snel tot een oplossing komen.''
Hoe studenten en ouders de ombudslijn kunnen bereiken, wordt later bekendgemaakt. ANP