Maxx Tours in de fout
28-04-2010
• leestijd 3 minuten
Een reisje boeken op internet, dat is handig en snel. Helaas gaat er nogal eens wat fout. Heb je dan geboekt bij een reisbureau zonder ANVR- en SGR-lidmaatschap, dan blijk je opeens aan de goden overgeleverd te zijn. De gedupeerden kunnen hoog en laag springen, als het reisbureau niet thuis geeft, heb je pech, of toch niet?
Lekker op vakantie naar Turkije, je leeft er maanden naar toe en kan niet wachten om in het vliegtuig te stappen. Zo ook José Hardeman. Zij ging op vakantie met moeder en zus. Op de tweede vakantiedag mochten zij hun hotelkamer niet meer in, omdat reisbureau Maxx Tours de kamer niet betaald had. Met z’n drieën zaten zij tot ’s avonds laat in badkleding in de lobby te wachten of er een oplossing gevonden werd.
Uiteindelijk werd besloten, de volgende dag de knoop door te hakken. Na een nachtje slechte slaap, bleek dat het nog erger kon. De familie Hardeman moest worden overgeplaatst naar een ander hotel. Hup, bagage in de auto en wachten op vertrek. Maar het management van het hotel liet hen niet vertrekken. Ze mochten uiteindelijk toch blijven, het management zou de financiën afhandelen met Maxx Tours. Om de verwarring nog wat groter te maken, weigerde de hostess van Maxx Tours de bagage terug te geven, want zij had de opdracht om José Hardeman naar een ander hotel te brengen. De Turkse politie in vol ornaat, inclusief overvalwagen kwam voorrijden om de drie dames en bagage te ontzetten. De rest van de vakantie was er alleen maar stress.
Ook Tamara Voorn heeft geen goede herinneringen aan Maxx Tours. Op 18 februari 2008 boekte zij bij Maxx Tours voor een vlucht met Pegasus voor 783,50 euro voor de vakantie op 27 september. Op 25 september had zij nog steeds geen e-tickets ontvangen. De heer Kirilmaz, directeur van Maxx Tours, had gewoon niet geboekt. Hij boekte alsnog zes tickets waardoor Tamara en vrienden pas twee dagen later op vakantie konden. Iedereen moest twee dagen extra vakantie opnemen, het hotel moest verlengd worden. De werkgevers moest worden ingelicht. Deze tickets bleken 200 euro goedkoper, maar Maxx Tours gaf dit verschil niet terug. Ook de kosten voor langer verblijf op het vakantieadres, de kosten voor de extra vakantiedagen, belkosten en taxikosten van Schiphol, omdat ze midden in de nacht op Schiphol aankwamen. Van al deze kosten zagen ze geen cent terug.
Directeur Kirilmaz van Maxx Tours spreekt van overmacht. En blijkt maar moeilijk te bereiken. Kirilmaz beweert alles te zullen regelen, maar is nu druk bezig met het overnemen van Maxx Tours. Verwarrend, want de gedupeerden deden in februari en september 2008 al zaken met Kirilmaz. Hij was toch al directeur? Nee dus, hij zegt onbetaald hand- en spandiensten te verrichten voor Maxx Tours, maar nu is hij dus vanaf 1 december 2008 officieel directeur van het reisbureau. Hij moet alleen nog enkele zaken regelen met investeerders, met de ANVR en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). “Als dat geregeld is, wordt alles met de gedupeerden netjes afgehandeld”, belooft Kirilmaz.
De gedupeerden geloven na maanden van schrijven, bellen en mailen zonder succes, niet meer in een goede afloop. Irene Vuijk van
Het Juridisch Loket
, gaat zich inzetten voor de gedupeerden. Wilt u na het boeken van een reisje lekker kunnen slapen en lekker kunnen genieten van de vakantie, let dan op het ANVR- en het SGR-logo. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.