Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Massaal protest tegen providers

01-10-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Fallback image for card
Op 4 september 2010 heeft Kassa laten zien dat het afronden van belminuten een nieuwe truc is om geld te verdienen door de providers. Want door elk gesprek op een volle minuut af te ronden, houdt u minder belminuten over én pakt uw rekening stukken hoger uit.
Truc providers om meer geld te verdienen
Door alle gesprekken naar boven af te ronden op hele minuten*, bent u veel sneller door uw belbundel heen. Volgens telecomvergelijker Bellen.com scheelt dat 30% extra minuten. Dus als u een belbundel van 100 minuten had, heeft u als er per minuut wordt afgerekend 130 belminuten nodig. U belt daardoor al snel buiten uw bundel tegen een veel hoger tarief, waardoor uw rekening stukken hoger uitpakt. Als u wilt weten hoeveel het u scheelt als uw belminuten naar boven worden afgerond, voer dan bij Bellen.com uw telefoonrekening in.
* dit geldt alleen voor nieuwe abonnementen of contractverlengingen
Massaal protest tegen oneerlijke wijze van afrekenen
De eerdere uitzending van Kassa over het afronden van belminuten heeft veel stof doen opwaaien. De praktijken van de providers lokken nu inmiddels massaal protest uit.
Kassa petitie
Wij roepen iedereen die vindt dat de providers eerlijk per seconde moeten afrekenen, de Kassa-petitie te tekenen.
Max Kohnstamm
Marketingdeskundige Max Kohnstamm heeft deze week tegen KPN en Vodafone een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. De providers communiceren namelijk zo onduidelijk op hun websites over de manier waarop ze kosten in rekening brengen, dat het misleiding is. Die conclusie heeft hij getrokken na een uitgebreid marktonderzoek onder 400 consumenten. Heel toevallig zijn de teksten op de websites onlangs aangepast. Dat onderstreept volgens Max Kohnstamm alleen maar het feit dat de providers de consument opzettelijk onduidelijk voorlichten. Daarnaast is er een gerechtelijke procedure tegen KPN opgestart, die gezien kan worden als proefproces. Verder heeft Max Kohnstamm berekend dat er gemiddeld 40% meer kosten in rekening worden gebracht door op hele minuten naar boven af te ronden.
Stichting Meldpunt Collectief Onrecht
Volgens Stichting Meldpunt Collectief Onrecht  wordt de consument om de tuin geleid aangezien afrekenen per minuut tot een verhoging van de belkosten leidt. En het is misleidend vanwege het ontbreken van belangrijke informatie erover. Men heeft wat de stichting betreft recht op teruggave van het teveel betaalde geld door KPN. Men kan zich daarvoor aansluiten bij een collectieve actie. Dat kost u wel € 19,95 en 20% op basis van no cure, no pay.
VVD
Tweede kamerlid Afke Schaart heeft een speciale site Bel-lazerd in het leven geroepen om meer inzicht te krijgen in het aantal gedupeerden. Het komt er namelijk op neer dat klanten fors betalen voor iets wat ze niet krijgen. Dat vindt de VVD echt niet kunnen. De VVD zal sowieso een moreel appel doen op de telecomaanbieders. En de providers moeten eerder gedane toezeggingen op het gebied van meer transparantie daadwerkelijk naleven.
Consumentenbond
De consumentenbond roept de providers ook op om eerlijke prijzen te rekenen. Mocht die oproep geen gehoor krijgen, dan zullen ze bij de politiek lobbyen om te zorgen dat het in de wet wordt opgenomen.
Overtreding van de telecomwet?
In de Telecomwet is vastgelegd dat bij een wijziging van de algemene voorwaarden die in het nadeel van de klant is, de provider u een maand van te voren er actief over moet informeren en de mogelijkheid tot opzeggen moet bieden. Een provider moet verder kunnen bewijzen dat ze de wijziging van de voorwaarden duidelijk en algemeen begrijpelijk aan haar klanten heeft meegedeeld. Als de wijze van afrekenen is veranderd nadat u uw belbundel heeft veranderd of bijvoorbeeld een sms-verdubbelaar heeft genomen, moet u daar ook correct over zijn ingelicht. Dat lijkt in een aantal gevallen die bij Kassa zijn aangekaart echter niet het geval te zijn. Hoe weet u of u door uw provider bent omgezet?
Hieronder kunt u nagaan sinds wanneer de grootste providers afronden per minuut:
vanaf begin 2009
Blijkt u ook per minuut te betalen zonder dat u dat wist? Vraag dan aan uw provider om het bewijs dat ze u daarover hebben geïnformeerd. Als ze dat niet kunnen, heeft u het recht het contract tussentijds te ontbinden en overstappen naar een provider die wel eerlijk per seconde afrekent. Als u een toestel bij dat abonnement heeft gekregen, mag u dat gewoon houden. De telecomwaakhond heeft namelijk bepaald dat een gratis toestel gezien moet worden als een korting van 100% waarbij het risico bij de provider ligt. Meldt de overtreding verder bij ConsuWijzer en Opta .
Het kan ook zijn dat u de onduidelijke informatie op de website van uw provider niet goed heeft begrepen en dat u dus geen idee had dat de belminuten van uw abonnement naar boven zouden worden afgerond. Ook dan is de provider in overtreding.
Het Ministerie van Economische Zaken heeft nieuwe richtlijnen opgesteld waar alle providers zich aan moeten houden, die gaan pas op 1 oktober in en dan pas gaat Opta controleren of ze zich eraan houden.
Reactie KPN
KPN was zo dapper om in Kassa toelichting te geven. De provider, waar de merken Hi en Telfort ook onder vallen, ziet geen reden om het afronden op de minuut terug te draaien. De beltarieven zijn de afgelopen jaren namelijk alleen maar verlaagd, terwijl er steeds meer investeringen aan het netwerk moeten worden gedaan, onder andere vanwege de smartphones en het almaar toenemende internetgebruik. KPN stelt dat het natuurlijk wel helder moet zijn waarvoor u betaalt. Mocht dat niet het geval zijn, dan zal dat nog duidelijker worden gemaakt. Verder heeft de consument erg veel keuze bij deze provider uit allerlei soorten bundels en extra’s, voor ieder wat wils dus.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor