Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Mansveld wil geen overvolle treinen meer

17-10-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trein_sprinter_06.jpg
Er moet een eind komen aan treinen die altijd maar overvol zijn. Staatssecretaris Wilma Mansveld vindt dat de NS er voor de invoering van de nieuwe dienstregeling in 2014 voor moet zorgen dat de structurele problemen op sommige trajecten zijn opgelost. Dat schrijft ze woensdag aan de Tweede Kamer.
´Onder aanvaardbare basisniveau´
,,Overvolle treinen leiden tot een niveau van reiscomfort dat wat mij betreft onder het aanvaardbare basisniveau ligt dat reizigers mogen verwachten'', stelt Mansveld. Ze heeft er begrip voor dat treinen soms te vol zitten door storingen, incidenten of een plotselinge piek in het aantal reizigers. ,,Maar aan treinen die structureel te vol zijn, moet de NS iets doen.''
Maatregelen
De NS brengt op dit moment in kaart wat de oorzaken zijn van de volle treinen. Aan de hand van de uitkomsten moet de NS maatregelen nemen ,,zodanig dat de problemen zich vanaf begin 2014 niet meer in deze mate en gedurende zo'n lange periode voordoen'', stelt Mansveld.
Honderden klachten
Reizigersvereniging Rover zei vorige maand honderden klachten te hebben gehad van reizigers over volle treinen. Er zijn vooral veel klachten over de Flevolijn en het traject tussen Utrecht en Amersfoort. Andere probleemgebieden zijn volgens Rover de lijnen Amsterdam-Zaandam-Alkmaar, Amersfoort-Den Haag, Amsterdam-Uitgeest en Roosendaal-Breda.
Beter verdelen over de trein
De NS probeert er al voor te zorgen dat reizigers zich beter over de trein verdelen. Dat doen ze met omroepberichten, een proef met een app en extra informatie in de reisplanner. Daarnaast is een aantal treinen in de spits verlengd.
´NS werkt continu aan verbetering´
,,Treinen die structureel te druk zijn, worden altijd verlengd op basis van een breed aantal gegevens en waar natuurlijk nog mogelijk. De NS werkt continu aan verbetering om te drukke treinen te voorkomen, maar zeker in de spits blijft het druk. Ook door storingen op het spoor of defecten blijft het risico dat er soms een andere trein kan komen voorrijden dan gepland'', aldus een woordvoerder van de NS.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor