Mannen bekijken Hyves en Facebook zelfs op toilet
25-03-2009
• leestijd 1 minuten
Steeds meer mensen gebruiken de mobiele telefoon om actief te zijn op sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn. Bijna een kwart van de Nederlanders gebruikt hiervoor de telefoon al, een derde zegt dit in de toekomst nog vaker te doen.
Vooral mannen lopen hierin voorop; zelfs op het toilet is bijna 4 procent van de mannen actief op sociale netwerken.
Dit blijkt uit onderzoek dat Vodafone Nederland hield onder ruim 1100 Nederlanders van 16 tot 39 jaar. Favoriete 'mobiele momentjes' van de Nederlandse man zijn onderweg in het openbaar vervoer, fietsend of lopend (13 procent), in bed (10 procent) en in de auto (5 procent).
Het mobieltje wordt niet alleen gebruikt voor het versturen (70 procent) en lezen (88 procent) van berichtjes en updates. Ruim een derde van de ondervraagden werkt zijn of haar actuele status bij (36 procent), een kwart bekijkt profielen van relaties (26 procent).
Bijna de helft van de ondervraagden zit dagelijks op sociale netwerken, waarvan ruim een kwart zelfs meerdere keren. Hyves is met 84 procent het populairst, gevolgd door Facebook met 20 procent. Nog geen 4 procent is actief op Twitter. Mannen gebruiken sociale netwerken vooral zakelijk, vrouwen meer voor de fun. Zo is op LinkedIn bijna een kwart van de mannen actief tegenover 10 procent van de vrouwelijke respondenten.
Bron: ANP