Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Malafide werkwijze valet parking onthuld met lokauto

08-12-2012
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
177 keer bekeken
  •  
195x90_schiphol_01.jpg
Goedkoop, snel en veilig je auto laten parkeren wanneer je je vakantie begint op vlieghaven Schiphol. Dat belooft Schipholparking24 op hun site . Is dat wel zo? Naar aanleiding van tientallen klachten over dit parkeerbedrijf zet Kassa een dure lokauto in om te kijken hoe dit bedrijf omgaat met andermans auto's.
Boetes
In de uitzending komen de families Romeijn en Weerdmeester aan het woord die in vertrouwen hun auto hebben afgegeven aan valet parkeerbedrijf Schipholparking24. Nadat beide families thuiskwamen van de vakantie werden ze verrast door een parkeer- en snelheidsboete. Dat terwijl zij op dat moment op vakantie waren en de auto's in het beheer waren van Schipholparking24. Na telefonisch contact belooft het bedrijf aan beide families de boetes terug te betalen. Dat is tot het moment van de uitzending nog steeds niet geprobeerd.
Stapels klachten
Het wemelt van de klachten over dit bedrijf op internet en het lijkt erop dat het parkeerbedrijf stelselmatig auto's her en der op het Schipholterrein parkeert en dus willens en wetens het risico neemt om boetes op te lopen. Er lijkt geen sprake te zijn van een eigen, laat staan een beveiligd, terrein. Nieuwsgierig geworden naar de werkwijze van Schipholparking24 besluit Kassa een met een GPS-trackingsysteem uitgeruste lokauto door het bedrijf te laten parkeren.
Lokauto
Gedurende zeven dagen laten we onze lokauto, een Audi A8, achter bij Schipholparking24. Nadat we de auto gecontroleerd hebben op zichtbare schade, de kilometerstand genoteerd hebben en het contract voor de parking hebben ondertekend, rijdt een medewerker van Schipholparking24 weg met onze auto. We gaan er vanuit dat deze rechtstreek op het eigen (beveiligde) terrein van het bedrijf wordt gezet. We volgen de auto via de GPS-tracker. Onze verbazing is dan ook groot dat de auto rechtstreeks naar een bedrijventerrein op Schiphol wordt gereden . Navraag  bij Schiphol leert ons dat dit een afgesloten parkeerterrein is waar alleen geparkeerd mag worden met een vignet. Buitenstaanders mogen hier dus niet parkeren. Dit heeft ons dan ook uiteindelijk een boete opgeleverd. Na het krijgen van de boete werd de auto vrijwel meteen verplaatst naar een andere plek . Ook dit bleek bij nadere inspectie een parkeerplaats te zijn op eigen terrein. Dus ook hier zouden we een boete kunnen krijgen.
Reactie Schipholparking24
Alhoewel het bedrijf het niet nodig vond om de klachten in de studio te komen toelichten, hebben ze Kassa wel meerdere keren telefonisch te woord gestaan. Opvallend is dat alle keren nauwelijks wordt gereageerd op de manier van parkeren en ook zijn ze niet in staat geweest om een adres van hun zogenaamde eigen beveiligde parkeerterrein te geven. In de uitzending komen wat gedeeltes van deze telefoongesprekken aan bod. Hier kunt u de mail lezen die Schipholparking24 naar aanleiding van onze uitzending heeft gestuurd.
Recht op teruggave
In de uitzending zet Bas van Batenburg van Van Batenburg & Van der Vlies advocaten uiteen wat mensen moeten en kunnen doen wanneer zij een boete hebben gekregen terwijl de auto in beheer was van Schipholparking24. Van Batenburg is van mening dat het bedrijf nalatig en misleidend bezig is. Volgens hem komt het bedrijf willens en wetens de overeenkomst met hun klanten niet na. Dat betekent dat ze schadeplichtig zijn en dus eventuele boetes moeten betalen. Schipholparking24 misleidt hun klanten, omdat ze op het verkeerde been worden gezet. Op de website wordt namelijk gegarandeerd dat de auto wordt geparkeerd op een veilige plaats. Daar is totaal geen sprake van en dat is onrechtmatig.
Algemene Voorwaarden
In de Algemene Voorwaarden stelt het bedrijf dat zij niet verplicht zijn om boetes te betalen. Bas van Batenburg wijst deze uitsluitsels van de hand. Volgens hem staat er letterlijk dat het bedrijf niet aansprakelijk zegt te zijn voor vermogensboetes, behalve wanneer er sprake is van grove schuld en opzet. Dit is volgens de advocaat in strijd met de wet. Je mag niet zomaar alle aansprakelijkheid uitsluiten. Bovendien is in dit specifieke geval wel sprake van opzet of grove schuld. De auto's worden niet op hun eigen terrein gestald en bovendien is er al helemaal geen sprake van beveiliging. Aansprakelijkheid wordt letterlijk in hun eigen voorwaarden dus erkend zodat alle schade door Schipholparking24 dan ook moet worden vergoed.
Tips
Bas van Batenburg geeft in de uitzending tips voor mensen die slachtoffer zijn geworden de parkeerdiensten van Schipholparking24. Omdat het hier om relatief kleine bedragen gaat, is een collectieve actie geen echte optie. Dan moeten er meer klagers met een groter belang zijn. Dit is zeker een zaak wat je bij je rechtsbijstand kan aankaarten. In sommige klachten wordt de auto onrechtmatig gebruikt. De opgelopen schade hiervan moet zeker vergoed worden door het bedrijf. Het bedrijf heeft bovendien toegezegd de boetes te vergoeden, maar heeft dat tot op heden niet gedaan. Daarmee erkent Schipholparking24 de schade te vergoeden en is het voor een rechter een uitgemaakte zaak.
Dien een klacht in!
Daarnaast adviseert Van Batenburg iedereen om een klacht in te dienen bij de Consumentenautoriteit . Er is hier sprake van oneerlijke handelspraktijken, het is misleidend en tevens onrechtmatig. Wanneer mensen hierover klagen dan moet de Consumentenautoriteit hier een onderzoek naar instellen. Zij kunnen dan Schipholparking24 een boete opleggen van maximaal 450.000 euro.
Reactie Schiphol
Schiphol is (mede) verantwoordelijk voor het parkeerbeleid op de luchthaven. We hebben hen ingelicht over dit bedrijf en hun werkwijze. Schiphol betreurt dan ook dat er bedrijven zijn die op deze wijze misbruik maken van het aanbieden van parkeerdiensten. Er is hen dan ook veel aan gelegen om op te treden tegen dit soort praktijken. Mensen moeten met vakantie kunnen zonder dat hun auto over het terrein gesleept wordt. Na de tip van Kassa over Schipholparking24 wordt het parkeerbeleid op de gehele luchthaven nog strenger gehandhaafd. Als je parkeerservice zoekt via de eigen website van Schiphol, dan weet je zeker dat het echt van Schiphol is en kun je Schiphol er ook op aanspreken als er iets gebeurt.
Groupon
Bijna alle mensen die een boete hebben gekregen via Schipholparking24, zijn bij dit bedrijf terecht gekomen door een voucheractie van het bedrijf Groupon. Groupon incasseert het geld voor de voucher die de mensen bij Schipholparking24 moeten inwisselen voor de parkeerdiensten. In een reactie liet Groupon het volgende weten: "Bij Groupon zijn er tientallen klachten bekend over Schipholparking24. Wij hebben de partner hier dan ook meerdere keren op aangesproken. Voor de benadeelde klanten willen we uiteraard dat de partner een oplossing biedt. De partner heeft in eerste instantie toegezegd de boetes te betalen. Zij is echter overweldigd door het aantal klachten en is het overzicht verloren. Wij zijn nu bezig om de omvang van het probleem voor de partner in kaart te brengen. Wij zijn van mening dat de oorzaak van de klachten bij de partner ligt en niet bij Groupon. Uiteraard vinden wij het heel vervelend voor de gedupeerden en doen wij ons best om het probleem op korte termijn in kaart te brengen zodat de partner zo snel mogelijk een oplossing kan bieden aan de gedupeerden. Wij hebben de samenwerking met deze partner per direct stopgezet en zullen in de toekomst ook geen samenwerking meer met deze partner aangaan."
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!