Makelaarsland zet massaal sociale netwerken in bij huizenverkoop
31-08-2010
• leestijd 2 minuten
Sociale netwerken worden het nieuwste wapenfeit van Makelaarsland om de huizenmarkt te stimuleren. Huizenverkopers kunnen hun sociale netwerken zoals Twitter, Hyves, Facebook en Linkedin integreren en daarmee duizenden nieuwe bezoekers naar hun woning trekken.
Huizenverkopers stellen via een nieuw platform vrienden, familie, buren en collega's op de hoogte van hun te koop staande woning. Zij kunnen anderen in hun sociale kring op de hoogte stellen en zo een uitgebreid netwerk opbouwen. Op deze manier worden sociale netwerken optimaal benut bij het verkopen van een huis. ''Wij zoeken al langere tijd naar een manier om sociale netwerken te integreren in het verkoopproces van Makelaarsland. Via deze weg kunnen wij sociale interactie stimuleren en optimaal benutten. Een mooi en bovendien gratis promotiemiddel'' aldus directeur Jeroen Stoop.
Geschikte koper
Het aantal huizen dat 'in verkoop' komt ziet Makelaarsland al vanaf begin 2010 stijgen. De gunstige huizenprijzen en lage rentestand betekenen voor veel mensen, normaliter, de ideale tijd om een woning te kopen. Door het onzekere klimaat blijft de koper echter terughoudend en vinden er aanzienlijk minder verkopen plaats dan mogelijk moet zijn, gekeken naar de werkelijke vraag naar koopwoningen. Stoop: ''Er zijn nog steeds heel veel bezichtigingsaanvragen. Vraag genoeg dus. De woonconsument oriënteert zich wel op de woningmarkt, maar wacht met de volgende stap. Hierdoor stagneert de verkoop. De huizen die in de huidige markt nog wel verkocht worden zien er verzorgd uit, worden goed gepresenteerd met een scherpe vraagprijs en worden met extra promotiemiddelen onder de aandacht gebracht. Overigens wordt het vanaf 1 oktober interessanter om een opknapwoning te kopen, vanwege de recent aangekondigde ''tijdelijke'' verlaging van het btw-tarief op de personeelskosten van een verbouwing.''