Je zou denken dat een make-upproduct als foundation voor iedereen makkelijk te vinden is met de enorme keuze aan producten in de drogisterijen, maar dat valt tegen. Een rondje langs verschillende winkels bevestigt dat het assortiment foundationkleuren over het algemeen beperkt is. Het gaat dan met name om de keuze voor tinten voor donkere huidskleuren. Hierdoor is het aanbod niet inclusief.
Belbus-presentator Ciana bekeek in de Etos, Kruidvat/Trekpleister en de HEMA het kleurenaanbod van de verschillende foundations. Van alle merken koopt ze de twee donkerste kleuren die beschikbaar zijn in het schap. Deze flesjes nemen we mee naar de make-upstudio van make-up artist Viola Sarkodee.
Sarkodee legt uit dat merken die wel een compleet inclusieve lijn aanbieden, en bijvoorbeeld in het buitenland al verkrijgbaar zijn, tot nu toe niet worden aangekocht door winkels in Nederland.
Teleurgesteld door beperkt aanbod in foundationkleuren
Ook Maureen, Sahar, Aimy en Celesta delen hun ervaring met het vinden van een passende foundation in de winkels waar make-upproducten voor iedereen betaalbaar zijn. Veel kleuren die in de winkels als donkerste optie verkocht worden, zullen voor veel mensen met een donkere huidskleur te licht zijn.
Ook de ondertoon van een product is, naast de kleur van de foundation, erg belangrijk om de make-up goed aan te laten sluiten op de huid, legt Viola Sarkodee uit. In de reeds beperkte kleurkeuze is de juiste match met de ondertoon vaak niet te vinden. Het gevolg kan zijn dat een foundation er te grauw of juist te licht uitziet op de huid.
Beperkt aanbod in donkere kleuren foundation niet van deze tijd
Volgens de vrouwen in onze uitzending is het niet meer van deze tijd om een foundationlijn aan te bieden met maar een paar donkere kleuren, zoals Nikkie Plessen onlangs deed met haar N-Beauty. Maureen: ”Een foundation lijn die maar twee donkere kleuren heeft, dat neem ik niet eens serieus”.
Reacties
De drogisterijbranche wil helaas niet in de studio reageren. Etos laat weten te streven naar een inclusief assortiment en extra kleuren foundation te gaan opnemen in het hun aanbod, in de winkels en online. Kruidvat zegt dat de samenstelling van het assortiment vooral was gericht op het aanbieden van tinten waar de meeste vraag naar is, maar dit te gaan verbreden. Ook zegt Kruidvat online wel meer kleuren te verkopen. Ook HEMA benadrukt online hun hele assortiment foundations aan te bieden, per winkel kan het kleurenaanbod verschillen. HEMA geeft aan de vrouwen uit de reportage uit te nodigen om met hen in gesprek te gaan en open te staan voor feedback. N-Beauty, van Nikkie Plessen, wilde helemaal niet reageren op onze vragen over het foundation assortiment van N-Beauty.
De reacties van Etos, Kruidvat en HEMA vind je hieronder.
Delen:
Praat mee
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Interessant item. Had ik me als 'bleekscheet' niet gerealiseerd ;) Je ziet inderdaad op de website van de Hema, de Etos of het Kruidvat vrolijke vrouwen en mannen met een kleurtje staan naast mensen met een lichte huid. Een goeie afspiegeling van de samenleving. Jammer dat er zo weinig rekening wordt gehouden met mensen met een getinte huid. Fijn dat er winkelketens zijn die er wat aan gaan doen.
Dat de betrokken branche niet in de studio wil komen, snap ik helemaal. Dit wordt geen interview maar een spervuur van de vraagsteller die de gast of niet laat uitpraten en alleen haar gewenste antwoorden geeft. Ik ben die marswikkel directeur nog niet vergeten.
Helemaal mee eens. Gisteren een soortgelijke reactie geplaatst, maar die zie ik niet terug. Kritiek is kennelijk ook voor een kritisch programma moeilijk.