Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Maanden wachten op Uggs

04-02-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Fallback image for card
Wil je er volgens de laatste mode bijlopen, dan moet je toch echt een paar Uggs aan je voeten hebben. En op internet  kan je ze vaak goedkoper kopen.
Veel mensen bestellen daarom een paar Uggs via de website Trendylaarzen.nl. Ook Andrea Vriese bestelt in december een paar Uggs voor ruim € 175,-. Op het moment van bestellen was de levertijd 17 tot 20 werkdagen. Als de laarzen dan nog niet zijn gearriveerd bij Andrea neemt zij contact op. Het bedrijf reageert dat het lastig te zeggen is wanneer de laarzen geleverd worden. Andrea geeft ze het voordeel van de twijfel en wacht nog even af. Ze wordt echter ongerust als de voorwaarden plotseling veranderen, de levertijd is nu 30 werkdagen. Ook is het bedrijf volgens Andrea steeds slechter bereikbaar. Op 6 maart stuurt Andrea Trendylaarzen een brief om het bedrijf in gebreke te stellen en de koop te ontbinden. Een maand later heeft ze nog niets vernomen: geen laarzen of geen geld terug. Daarop besluit Andrea aangifte te doen. Afgelopen weekend ontving Andrea een opmerkelijke brief van Trendylaarzen.nl. Volgens het bedrijf heeft ze op valse gronden aangifte gedaan. Omdat ze het bedrijf schade toegebracht heeft, wordt ze gesommeerd € 505,75 aan Trendylaarzen te betalen. Andrea is niet de enige gedupeerde die wacht op haar bestelling of het geld retour van haar niet-geleverde bestelling. Ook andere klagers hebben onlangs dezelfde brief als Andrea op de mat gekregen.
Omgekeerde wereld
Ank van Heeringen, jurist bij de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie , branchevereniging voor verkoop op afstand is verbaasd over de manier van werken van de webshop: “Het is de omgekeerde wereld: de consument aansprakelijk stellen terwijl het bedrijf zelf aansprakelijk is omdat zij niet leveren en ook niet bereid zijn de overeenkomst te ontbinden.” Volgens Ank van Heeringen bepaalt niet een ondernemer, maar de rechter of er sprake is van aangifte op valse gronden. Dat geldt ook voor de kosten die hieraan zijn verbonden. “Consumenten moeten niet bang zijn om aangifte te doen. Als je bijvoorbeeld het gevoel hebt opgelicht te zijn als je bestelling niet geleverd wordt of wacht op je geld terug, kun je aangifte doen. De rechter bepaalt dan of er sprake is van een civielrechtelijke of strafrechtelijke (oplichting) zaak.”
Trendylaarzen bijt van zich af
Met het sturen van rekeningen naar mensen die aangifte hebben gedaan is het niet de eerste keer dat Trendylaarzen van zich af bijt. Volgens Trendylaarzen werd het bedrijf op de website internetoplichting.nl onterecht belaagd door anonieme gedupeerden. Het bedrijf stapte naar de rechter. Die veroordeelde internetoplichting.nl omdat er sprake was van een hetze tegen Trendylaarzen, zonder dat er bewijs was van oplichting. De site heeft een boete van € 50.000 moeten betalen. Internetoplichting.nl is zelfs uit de lucht gehaald uit angst voor meer torenhoge boetes. En Trendylaarzen: die levert nog steeds weinig tot geen laarzen. Zo getuigen de vele klachten op verschillende sites op internet waaronder die van Kassa.
Slachtoffer van hetze
Trendylaarzen.nl laat weten dat het bedrijf slachtoffer is van een hetze. Als gevolg van deze lastercampagne zegt het bedrijf compleet te zijn lamgelegd. Dit is de belangrijkste oorzaak voor het niet leveren van de laarzen of het retourneren van geld. Verder zegt het bedrijf alles tot de laatste cent terug te gaan betalen. Hoe is echter nog niet duidelijk, omdat het bedrijf zelf stelt in grote geldnood te verkeren. Download hier de complete reactie van Trendylaarzen.nl.
Stel een aangetekende brief opWie een brief ontvangen heeft waarin de webshop sommeert ruim € 500 te betalen wegens aangifte op valse gronden, kan het beste een aangetekende brief opstellen. Hierin stelt u het niet eens te zijn met het gestelde in de brief en dat u niet tot betaling over zult gaan. De consumenten kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de kosten die dit bedrijf heeft gemaakt. Ook kan het zin hebben om uw rechtsbijstandsverzekering in te schakelen. Omdat de vordering door de brief van Trendylaarzen nu een stuk hoger is, komt het bedrag mogelijk boven het eigen risico van uw verzekering uit.
Wacht u ook op een bestelling of op geld terug van een niet geleverde bestelling? Ook dan kunt u het beste een aangetekende brief sturen naar de webshop. In de wet staat dat u het product uiterlijk binnen dertig dagen moet krijgen. Kan de verkoper u het product niet bezorgen, dan dient hij u dit te direct te laten weten en u dan zo snel mogelijk het geld terugbetalen. In ieder geval binnen dertig dagen nadat u gehoord hebt dat het product niet geleverd kan worden. Op de site van Consuwijzer kunt u een voorbeeldbrief vinden. Ook kunt u uw klacht melden bij deze instantie.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!