Luchtverkeer binnen EU moet uitstoot verlagen
03-02-2017
• leestijd 1 minuten
De Europese Commissie gaat de CO2-uitstoot van vluchten tussen de lidstaten aan banden leggen. Het verdere internationale vliegverkeer blijft daarentegen buiten schot.
Dat blijkt uit een voorstel vrijdag van EU-commissaris Miguel Arias Cañete (Klimaatactie) om het zogeheten Europese emissiehandelssysteem (ETS) aan te passen. Sinds 2012 betalen luchtvaartmaatschappijen voor hun uitstoot bij vluchten binnen Europa, maar ze zijn niet verplicht hun uitstoot verder terug te dringen.
Cañete stelt nu voor het vliegverkeer tussen de luchthavens in de Europese Economische Ruimte (EU plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) voortaan eveneens onder het ETS te brengen.
'Gemiste kans'
Volgens EU-parlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is dat een ,,positieve stap". ,,Maar het is een gemiste kans dat de internationale luchtvaart gratis mag blijven vervuilen en er geen prikkel is om de uitstoot te verminderen."
Brussel wil dat via het ETS de uitstoot in de EU jaarlijks met 2,2 procent wordt gereduceerd. De lidstaten en het EU-parlement moeten daarmee nog instemmen. Eickhout vindt dat het parlement moet aandringen op een sterkere reductie.
De ETS-aanpassing volgt op internationale afspraken die in 2016 zijn gemaakt over een wereldwijd emissiehandelssysteem, CORSIA geheten. Maar dat begint pas in 2020, op vrijwillige basis. In 2027 wordt het stelsel pas wereldwijd verplicht. Commissaris Cañete: ,,Met dit voorstel zorgen wij ervoor dat de luchtvaart bijdraagt aan de Europese klimaatdoelstellingen." ANP