Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
LPG rijden loont
17-09-2005
•
leestijd 3 minuten
•
107 keer bekeken
•
Autorijden is duurder dan ooit. De benzineprijzen hebben een recordhoogte bereikt en het ziet er niet naar uit dat ze binnenkort zullen dalen.
Als je goedkoop wilt rijden, kies je voor LPG
./> En het is ook nog eens goed voor het milieu
./> Zelfs als je de extra kosten meerekent voor het inbouwen van een kostbare autogasinstallatie en de hoger
e w/>egenbelasting, ben je met een auto op LPG vaak goedkoper uit
./>
De uitspraak ‘gas is om op te koken, niet om op te rijden’ is volgens Bert Berends van DEKRA Nederland (
http://www.dekra.nl/
) dan ook ouderwets en onwaar. Een gastank is zelfs veel veiliger dan een benzinetank. Weliswaar neemt ie ruimte in in je kofferbak en moet je vaker tanken omdat je in vergelijking tot benzine meer verbruikt, toch weegt dat niet op tegen het voordeel dat je goedkoop en schoon rijdt.
Er bestaan wel een aantal grote verschillen tussen het rijden op gas en benzine
./> En deze verschillen zorgen ervoor dat een kleine groep LPG
-/>rijders problemen ondervindt die vaak lastig zijn op te lossen
./>
Een eerste punt is dat van de garantie
./> Bij het inbouwen van LPG in een nieuwe auto, vervalt bij bepaalde merken de fabrieksgarantie, tenzij de fabrikant goedkeuring heeft gegeven
./> Dat heet homologeren
./>
Dan is er de storinggevoeligheid
./> Bijna alle auto’s zijn standaard afgesteld om te rijden op benzine
./> Rijden op gas vereist een andere afstel
ling/> en als dat niet goed gebeurt, is de kans op storingen in het motormanagementsysteem groter
./> Dealers en gasinstallateurs hebben de neiging naar elkaar t
e w/>ijzen als het gaat om verantwoordelijkheid
./>
Een laatste twistpunt vormen reparatie
-/> en onderhoudskosten
./> Gas komt minder snel tot ontbranding dan benzine
./> Door de hogere ontbrandingstemperatuur wordt de motor warmer en dit zorgt voor een snellere slijtage van bepaalde onderdelen
./> Met name de kleppen, klepzetels en cilinderkop
./> En dat zijn dure reparaties
./>
Advies:
Informeer altijd bij je dealer of hij LPG ondersteunt of niet
./> Bij sommige merken kan zelfs je fabrieksgarantie komen te vervallen
./> Zie ook onderstaand overzicht van alle merken en modellen die volgens de importeurs geschikt en niet geschikt zijn voor LPG
./>
Informeer verder welke aanpassingen er eventueel moeten gebeuren (reparaties, vervanging onderdelen) en maak een kostenplaatje
./>
Voor de aanschaf van een nieuwe auto geldt: Als je 15
./>000 km per jaar of meer rijdt is het zeker aan te raden op LPG te rijden
./> Voor tweedehands auto’s ligt het omslagpunt al bij 4
./>000 kilometer op jaarbasis, mits de LPG
-/>installatie al ingebouwd is
./> Wil je in je huidige auto (op benzine) een LPG
-/>installatie bouwen, doe dat dan via je dealer
./> Als je je auto al meer dan 80
./>000 kilometer heeft gereden, loont het waarschijnlijk niet om nog een LPG
-/>installatie te laten inbouwen
./>
Neem direct LPG bij de aanschaf van je nieuwe auto
./> De meeste dealers besteden het inbouwen uit, maar zorg ervoor dat zij eindverantwoordelijk blijven
./> Voor tweedehands auto’s geldt het advies om er een te kopen waar al een LPG
-/>installatie inzit
./> Dat bespaart je een hoop geld
./>
Oudere auto’s geven vaker problemen
./> Als je een tweedehands auto op LPG wilt kopen, kies dan bij voorkeur een auto met bouwjaar vanaf ’94, ivm G3
-/>installatie
./> (Een G3
-/>installatie is een gecertificeerde autogasinstallaties, die dankzij het gebruik van moderne technologie aan bepaalde emissie
-/>eisen voldoet
./>)
Tot slot: houd bij de aanschaf van een tweedehands auto met LPG tank die meer dan 100
./>000 kilometer heeft gereden, rekening met dure reparatiekosten van zo’n 1000 euro
.