Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Loterijverliezers kopen nieuwe auto

10-08-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
nationalepostcodeloterij.jpg
Mensen die naast de buit grepen als de straatprijs van de Postcodeloterij in hun straat is gevallen, kopen binnen een half jaar een nieuwere auto. Ze lijken daarmee tegen de winnaars te willen zeggen dat zij ook best in staat zijn zich iets luxueus aan te schaffen.
Dat blijkt uit een onderzoek, dat hoogleraren van de universiteiten van Tilburg, Amsterdam en Californië hebben gedaan onder loterijwinnaars en -verliezers in 419 postcodegebieden. Volgens de professoren zijn de winnaars een halfjaar nadat de straatprijs viel, niet echt gelukkiger. Hun buren die geen lot hadden, zijn echter over het algemeen ook niet depressief geworden. ,,Na een halfjaar herinneren alleen wat nieuwere auto's op de opritten nog aan het feit dat de Postcodeloterij langs is geweest'', aldus de Tilburgse hoogleraren Peter Kooreman en Arie Kapteyn. De Postcodeloterij is de enige loterij waarbij de verliezers in een straat zeker weten dat ze ook hadden gewonnen als ze een lot hadden gekocht. De loterij is al eerder onderwerp van onderzoek geweest in Tilburg. ,,Emotionele chantage'' noemden hoogleraren Rik Pieters en Marcel Zeelenberg het kansspel eerder. ,,De organisatie misbruikt de angst van mensen om van de buren te verliezen en spijt te hebben. En in de tv-uitzending maakt de loterij ook nog eens een lange neus naar de verliezers.'' Een inwoonster van Heusden, verliezer, sleepte de Postcodeloterij zelfs voor de rechter wegens de door haar geleden mentale schade, maar verloor tot in hoger beroep. Kooreman en Kapteyn ontdekten dat de winnaars in een straat vaker uit eten gaan, nieuwe meubels en een auto kopen en hun huis laten verbouwen. ,,Blijkbaar willen ze vooral goed aan de buren laten zien dat zij wel gewonnen hebben'', aldus de onderzoekers. Maar de buren slaan terug, door ook te gaan verbouwen en een auto te kopen. Na ongeveer een hallfjaar keert de rust in de straat terug, zo blijkt. De Tilburgse onderzoekers kwamen er tot hun verrassing ook achter dat degene die in plaats van de straatprijs een gloednieuwe, dure auto krijgt, die wagen snel weer verkoopt. Na zes maanden had nog maar 16 procent van de winnaars het glanzende slagschip in zijn bezit. Reden? ,,Auto is te groot en te duur en je staat toch de helft van de tijd in de file. De autowinnaar heeft liever ook geld om iets anders te kopen.'' Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!