Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Loont Vakantiekaart.nl?

14-04-2006
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
De laatste tijd kwamen er bij Kassa vragen binnen over de Vakantiekaart. Deze kaart belooft 5% korting op álle vakantiereizen die via Vakantiekaart.nl worden geboekt. Grote kans dat u de afgelopen tijd bent gebeld om er één te kopen want de callcenters draaien overuren om de kaart aan de man te brengen.
Ze gaan helaas niet altijd even correct te werk. ‘Gefeliciteerd mevrouw, u heeft een prijs gewonnen’, terwijl je daarna te horen krijgt dat je 2,95 moet betalen voor een proefabonnement van een maand. Of verrast worden doordat er ineens 50 euro van je bankrekening wordt afgeschreven, zijn hiervan twee voorbeelden. Daar was in het verkoopgesprek namelijk met geen woord over gerept. En toen mevrouw Schipperen haar bankrekeningnummer niet wilde geven, kreeg ze een tirade over zich heen van een telefonische verkoper die haar als een klein kind toesprak: “mevrouw we gaan het gesprek nog een keer doen en bij alles wat ik zeg reageert u met ‘ja ik heb het begrepen’”. Toen ze alsnog haar bankrekeningnummer niet wilde geven werd de hoorn op de haak gegooid.
Volgens Jan van der Tempel, initiatiefnemer en directeur van Vakantiekaart, zijn dit uitzonderingen op de regel. “We zijn de afgelopen anderhalf jaar enorm gegroeid van 0 naar 150.000 klanten. Veel mensen zijn tevreden met onze kaart”. Hij erkent dat er in het verleden fouten zijn gemaakt bij de telefonische verkoop en geeft aan dat er bij telefonische marketing nou eenmaal altijd sprake is van enige druk die er op de klant wordt uitgeoefend. Wat ons betreft kan de controle en instructie op de telefonische verkoop nog zeker verbeterd worden.
En dan de korting. Vakantiekaart geeft aan met “bijna” alle touroperators samen te werken en daarmee 95% van de markt te dekken. Je zoekt een reis uit bij een touroperator, vervolgens vraag je exact dezelfde reis aan via de site van Vakantiekaart en deze zorgt ervoor dat de reis via een van de twintig aangesloten reisbureaus voor jou wordt geboekt. Voor dezelfde prijs als die van de touroperator, maar dan met 5% korting. Klinkt aantrekkelijk! En mocht je nou een reis hebben uitgezocht bij een touroperator die niet samenwerkt met Vakantiekaart, dan nog belooft de organisatie dat hun aanbod minstens even aantrekkelijk, zoniet scherper zal zijn.
Helaas was dat niet het geval bij Rutger van de Burgt. Hij zag een reis bij Vacansoleil en probeerde dezelfde reis via Vakantiekaart.nl te boeken. De prijzen van Vakantiekaart bleken echter 8% hoger dan die van Vacansoleil! Dat was heel wat anders dan het beloofde scherpe prijs met daaroverheen nog eens een korting van 5%. Hij besloot de reis niet via Vakantiekaart te boeken, “Ik vertrouw die kaart niet meer, want ze doen niet wat ze beloven, dus ik heb m opgezegd” aldus een teleurgestelde Van de Burgt.
Directeur Van der Tempel legt uit dat Vacancesoleil niet samenwerkt met Vakantiekaart en dat dat mogelijk de reden kan zijn dat Vakantiekaart met een ander prijsvoorstel kwam dan Vacansoleil zelf.
Maar ook bij andere touroperators gaat het soms mis. Franka van Tilburg zag een aanbieding bij Roompot Vakanties. Op de site zag ze dat RP Vakanties samenwerkt met Vakantiekaart en dus vulde ze gelijk een aanvraag in, “want 5% korting is toch mooi meegenomen”, vond Van Tilburg. Groot was de teleurstelling en ook verbazing toen de offerte van Vakantiekaart bijna 100 euro duurder uitpakte dan de oorspronkelijke aanbieding. “Hoe kan dat nou?”, ze mailde met Vakantiekaart, die haar niet kon uitleggen wat de oorzaak was. “Zo is het wel heel makkelijk om mensen een korting te geven”, aldus Van Tilburg en ze boekt niet meer via Vakantiekaart.
In beide gevallen erkent directeur Van der Tempel dat er “laks is gereageerd door het reisbureau. Deze mensen hadden recht op korting en het is niet terecht dat ze deze niet hebben ontvangen.”
Conclusie: Vakantiekaart is een goed initiatief, met een paar zwakke elementen. Pas als de consument wordt beloond met 5% korting op het tarief dat hij zélf via internet heeft gevonden, loont het om die kaart aan te schaffen. Anders ben je vaak toch duurder uit.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor