Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Live tv nog steeds favoriet onder Nederlanders

19-12-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
tv
Hoewel onlinevideo's nog steeds flink aan populariteit winnen, kijken Nederlanders veruit nog het meeste televisie op de traditionele manier, door van de ene naar de andere zender te zappen, blijkt uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en vier andere onderzoeksbureaus.

Drie uur tv per dag

Vorig jaar keken Nederlanders gemiddeld ruim drie uur televisie per dag. Dat is ongeveer evenveel als in de voorgaande jaren. Ook in 2018 bleek dat televisiekijken een belangrijke plek blijft innemen in de Nederlandse huishoudens, ondanks dat on-demand kijken in populariteit wint. Echter, de manier van kijken verandert wel. In 2018 keek men twee uur een programma op het moment van uitzending. Dat is een half uur minder dan vijf jaar geleden.

Internettelevisie wint terrein

Internettelevisie is terrein aan het winnen, maar heeft nog niet de overhand ten opzichte van traditionele televisie. Nederlanders keken vorig jaar gemiddeld 25 minuten per dag een gemiste uitzending terug en zetten ruim een half uur internetvideo's op via kanalen als YouTube en Netflix. Hieronder vind je enkele artikelen met handige tips en tricks om toegang te krijgen tot verborgen content op Netflix.

Jongeren keren traditionele tv de rug toe

Met uitzondering van de 65-plussers is de verschuiving in televisiekijkgedrag te zien bij alle leeftijdsgroepen. Met name middelbare scholieren keren traditioneel televisiekijken het snelst de rug toe. Vorig jaar deden ze dit 47 minuten. Dat is een ruime halvering in vijf jaar tijd.

Traditioneel lees- en luistergedrag

Ook als het op lezen en radio luisteren aankomt, zien onderzoekers dat mensen de nieuwe mogelijkheden niet massaal omarmen. Er wordt nog vooral op papier gelezen en radio wordt nog vooral live geluisterd. E-books worden niet zo vaak gelezen en radio-uitzendingen worden amper teruggeluisterd.

Afname lees- en luistertijd

De laatste jaren zijn mensen minder bezig met lezen en radio luisteren. In 2018 luisterden Nederlanders bijna twee uur naar de radio. Dat is twintig minuten minder dan vijf jaar eerder. De gemiddelde leestijd nam met zes minuten af tot slechts 36 minuten. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!