Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Lidl krijgt diervriendelijk vlees, maar is dat haalbaar?

05-09-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Lidl_01.jpg
Deze week kondigde Lidl aan dat zij volledig overgaan op 1 sterrenvlees. Dit is een unieke actie van de discounter die de verkoop van vlees in de supermarkten op scherp zet. Maar is een volledig assortiment van beter vlees in de schappen wel haalbaar.
Marketing expert Paul Moers vindt het een belangrijke stap en fantastische zet van uitgerekend Lidl, om hier naar te streven in plaats van de zogeheten service supermarkten. Hiermee zetten ze zich wel mee op de kaart.  Wel heeft hij zijn kanttekeningen erbij.  Volgens Moers is er niet genoeg beterleven-vlees op de markt om alle supermarkten daarvan te voorzien. En waarom gaan ze niet over tot 3 sterrenvlees in plaats van 1. Volgens de Lidl is het over gaan op 3 sterren vlees een lang proces, boeren moeten investeren om hun opstal te vergroten en vergunningen aanvragen. En dit kan heel lang duren. Ook de Albert Heijn is kritisch naar de Lidl toe, in een mail laten zij aan ons weten dat sommige vleesassortimenten zoals gehakt nog geen keurmerk hebben. Volgens Mark Jansen van het CBL moet je bijvoorbeeld bij samengesteld vlees zoals gehakt, afspraken maken met de gehele keten en dit kan veel langer duren. Toen we de Lidl hadden gevraagd hoe zij dit willen aanpakken hadden zij geen antwoord.
ACM
Volgens het CBL waren er in 2012 gezamenlijke afspraken gemaakt met de supermarktketens om samen volledig over te gaan tot sterrenvlees. Hier heeft het ACM en stokje voor gestoken om kartel vorming te voorkomen. Volgens Marc Jansen van het CBL vond het ACM dat de politiek dit moest regelen. Volgens Jansen zijn de supermarkten daardoor op eigen initiatief verder gegaan om de plannen uit 2012 uit te voeren.
Snel volgen
Volgens Moers kan het niet anders dan dat alle supermarktketens zullen volgen, want de Lild is in het afgelopen jaar door en de 10 procent marktaandeel gedenderd, Jumbo heeft 20 procent aandeel en de AH 35 procent. Met zo’n actie ontketenen zij een supermarkt oorlog, maar dan voor sterren vlees.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor