Lichte omzetdaling supermarkten
10-09-2010
• leestijd 1 minuten
De supermarkten zagen hun omzet in augustus met 0,6 procent dalen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In totaal zetten de supers 2,35 miljard euro om, blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
De daling komt zowel door een afname van het aantal afgerekende kassabonnen (min 0,4 procent) als een daling van de omzet per kassabon (min 0,2 procent ).
Over de eerste acht maanden groeide de supermarktomzet met 0,2 procent tot 20,96 miljard euro. Toch zet het consumentenvertrouwen volgens GfK in september niet door. Consumenten schatten hun financiële situatie de komende twaalf maanden negatief in, constateert de marktonderzoeker.
De grootgrutters zien de omzet op zondagen wel flink stijgen (11 procent). Meer huishoudens bezoeken de supermarkt op die dag. Ruim een derde van de huishoudens (34,5 procent) doet op zondag boodschappen. Vooral jongeren, alleenstaanden en huishoudens in de grote steden maken gebruik van de zondagopening. Op jaarbasis is de zondagomzet nu 311 miljoen euro. ANP