Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Let goed op of je bij de echte webwinkel koopt

31-01-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
352 keer bekeken
  •  
webwinkels.jpg
Er zijn steeds meer webwinkels, maar ook steeds meer nepwebwinkels. Je denkt zaken te doen met een grote, bekende winkel zoals Media Markt, maar je maakt in werkelijkheid geld over naar een oplichter.
Nepshop Media Markt
Yoricke Schopman was op zoek naar een iPad. Haar vriend vond een goedkope aanbieding op mediamarkt-actie.com en stuurde de link door aan Yoricke. Zij betaalde, maar zodra ze de naam van de begunstigde zag gingen alle aalarmbellen af. "Ik betaalde niet aan een winkel, maar aan een privépersoon. Toen wist ik dat het fout zat." Yoricke dacht dat ze met iDeal betaalde. Daarom vertrouwde ze de betaling, maar ze vulde zelf het rekeningnummer in en deed dus een gewone overboeking.
'Ziggo'
Rudolf Rosenkrantz kocht een televisie en een tablet via ziggo-shop.com. Hij chatte zelfs nog even met een medewerker. Ook Rosenkrantz kreeg een betaallink in zijn mail en maakte geld over: ruim €1100. Zijn goederen werden nooit opgestuurd. Achteraf blijkt dat Rosenkrantz betaalde voor de bestelling van iemand anders. Rosenkrantz betaalde Media Markt en die stuurde een bestelling naar het adres van de oplichter. Rosenkrantz blijft met lege handen achter.
Werkwijze
Elke paar dagen verschijnen er nieuwe nepwebshops op internet. Ze zijn slechts een paar dagen actief en verdwijnen dan weer. De oplichters hebben hun slag geslagen. De websites zien er begriegelijk echt uit: de teksten en afbeeldingen van echte webwinkels zijn minutieus gekopieerd, tot aan thuiswinkellogo's toe. Je kunt weten dat de webshop niet echt is omdat het adres eindigt met .com. Houd ook Opgeletopinternet.nl in de gaten, want daar worden vaak al snel meldingen gedaan over nepshops. Ook verdacht is dat je een bestelling doet en direct wil betalen en dan een betaallink in je mail krijgt.
Katvangers
De bankrekeningen die gebruikt worden om het geld van consumenten te incasseren zijn vaak van katvangers. Die worden geronseld voor een paar tientjes om hun rekeningnummer beschikbaar te stellen. Als de bank de rekening blokkeert en uiteindelijk opheft, dan zoekt de oplichter weer een nieuwe katvanger. De politie haalde in 2014 163 nepwebshops offline. Dat duurt soms even, omdat de websites worden geregistreerd in het buitenland. Achter de meeste nepshops zit dezelfde groep oplichters: een groep jonge jongens die elkaar helpen. Ketelaars: "Deze mannen gebruiken slimme kunstgrepen zoals katvangers, ze wisselen vaak van ip-adressen. Daarom is het moeilijk om ze op te pakken. Je moet echt harde bewijzen hebben om deze mannen hun straf te laten krijgen."
Wat doet de politie?
Veel slachtoffers van internetoplichting zijn gefrustreerd omdat er weinig lijkt te worden gedaan met hun aangiftes. Mensen melden zich bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie, maar horen daarna niks meer. De politie laat weten dat de nadruk van het Meldpunt ligt op het voorkomen van strafbare gedragingen op internet. De politie werkt samen met bijvoorbeeld Marktplaats en de banken om maatregelen te nemen. Het Meldpunt biedt daarnaast een checkfunctie aan waar de consument e-mailadressen, telefoonnummers, webwinkeladressen en bankrekeningnummers kan checken. Deze functie bestaat sinds 2011 en is sindsdien ruim zeven miljoen keer gebruikt. Dit geeft uiteraard geen 100% garantie omdat malafide gegevens pas kunnen worden toegevoegd als er aangifte van is gedaan.
Lastig
Voor de politie is het lastig als nepwebshops vanuit het buitenland worden gehost. Er wordt soms niet of minder adequaat gereageerd op verzoeken om websites offline te halen. Dat maakt het voor criminelen interessant om hun activiteiten daar verder te ontwikkelen. Toch worden er soms wel degelijk internetoplichters vervolgd. Aanstaande maandag start een grote zaak tegen een internetoplichter. Er zijn 900 aangiftes tegen hem gedaan en het schadebedrag ligt rond de €250.000.
Balen
De echte webwinkels ondertussen balen van de nepperds. Media Markt laat weten: "We adviseren klanten bij het doen van aangifte en doen zelf ook aangifte over het misbruik van onze naam." Bas Ketelaars van Opgeletopinternet.nl: "Webwinkels zijn ook slachtoffer, want consumenten die zijn opgelicht hebben hun geld uitgegeven en doen dat niet nog een keer."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!